від 24 березня 2025 року № 43 "Про створення місцевої Ради безбар’єрності та затвердження Положення про неї"
ГУСЯТИНСЬКА СЕЛИЩНА РАДА
ЧОРТКІВСЬКОГО РАЙОНУ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ
РІШЕННЯ
24 березня 2025 року селище Гусятин № 43
Про створення місцевої Ради безбар’єрності та затвердження Положення про неї
Відповідно до ст. 40, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», розпоряджень Кабінету Міністрів України від 14.04.2021 №366-р «Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року», відповідно до листа Міністерства розвитку громад та територій України від 21.10.2024 №12915/30/14-24, керуючись Методичними рекомендаціями зі створення місцевих рад безбар’єрності, з метою ефективного забезпечення безперешкодного середовища для всіх груп населення, в тому числі осіб з інвалідністю та інших категорій маломобільних груп населення на території Гусятинської селищної ради, виконавчий комітет селищної ради вирішив:
- Утворити місцеву Раду безбар’єрності в Гусятинській селищній раді у складі згідно з додатком 1.
- Затвердити Положення про місцеву Раду безбар’єрності в Гусятинській селищній раді згідно з додатком 2.
- Контроль за виконанням рішення здійснюватиму особисто.
Селищний голова Степан КАРПО
Додаток 1
до рішення виконавчого комітету Гусятинської селищної ради №43 від 24.03.2025 р.
Склад місцевої Ради безбар’єрності
в Гусятинській селищній раді
Голова Ради – голова Гусятинської селищної ради
Заступник голови Ради – заступник селищного голови з питань діяльності виконавчих органів
Секретар Ради – начальник відділу архітектури, містобудування, земельних ресурсів та комунального майна Гусятинської селищної ради
Члени ради:
- староста села Вільхівчик
- староста сіл Суходіл, Боднарівка
- староста сіл Кривеньке, Васильків
- староста сіл Коцюбинчики, Зелена, Босири, Сокиринці
- староста сіл Сидорів, Шидлівці
- староста сіл Личківці, Трибухівці
- староста села Городниця
- староста села Постолівка
- староста села Самолусківці;
- начальник фінансового відділу Гусятинської селищної ради;
- начальник відділу соціального захисту та охорони здоров’я населення Гусятинської селищної ради;
- начальник відділу культури і туризму Гусятинської селищної ради;
- начальник відділу освіти, сім’ї, молоді та спорту Гусятинської селищної ради;
- начальник відділу ЦНАП Гусятинської селищної ради;
- начальник юридичного відділу Гусятинської селищної ради;
- начальник відділу бухгалтерського обліку та звітності Гусятинської селищної ради;
- начальник Служби у справах дітей Гусятинської селищної ради;
- представник постійної комісії Гусятинської селищної ради з питань фінансів, бюджету, планування соціально-економічного розвитку, інвестицій та міжнародного співробітництва (за згодою);
- представник постійної комісії Гусятинської селищної ради з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища (за згодою);
- представник постійної комісії Гусятинської селищної ради з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, промисловості, підприємництва, транспорту, зв’язку та сфери послуг (за згодою);
- представник постійної комісії Гусятинської селищної ради з питань освіти, охорони здоров’я, культури, молоді, фізкультури і спорту (за згодою);
- мотивований представник міжнародних організацій з відповідним досвідом вирішення питань пов'язаних із формуванням безбар'єрного простору (за наявності) або представник бізнес спільнот, або представник судової системи, медіа.
Керуючий справами Ярослав ШМОКАЛЮК
Додаток 2
до рішення виконавчого комітету Гусятинської селищної ради №43 від 24.03.2025 р.
Положення
про місцеву Раду безбар’єрності
в Гусятинській селищній раді
- Мета, завдання та повноваження Ради безбар’єрності
Рада безбар’єрності (надалі за текстом - Рада) є постійним консультативно-дорадчим органом при виконавчому комітеті Гусятинської селищної ради, що утворюється з метою:
- створення безбар’єрного простору;
- сприяння захисту й забезпечення повного й рівного здійснення всіма людьми всіх прав людини й основоположних свобод, заохоченні поважання до притаманної їм гідності;
- системного залучення громади та її представників до моніторингу за реалізацією державних політик, стратегічних та операційних документів, та їх ефективністю, в частині створення безбар'єрного простору.
Рада безбар’єрності у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції і законів України, актами Кабінету Міністрів України, цим Положенням.
Основними завданнями Ради є:
- сприяння створенню безбар'єрного простору в 6 напрямах: економічному, освітньому, інформаційному, цифровому, фізичному та суспільно-громадянському, а також перевірці результатів діяльності за 4 складовими - безбар’єрність вулиць і приміщень, безбар’єрність публічних послуг, безбар’єрність товарів загального користування, безбар’єрність публічної інформації;
- сприяння формуванню та реалізації стратегічних, операційних і фінансових документів та показників виконання щодо системного впровадження конкретних заходів на території громади з тим, щоб в довгостроковій перспективі крок за кроком формувати безбар'єрний простір, враховуючи потреби різних людей, створюючи умови життя комфортні для всіх, прибираючи бар'єри та обмеження;
- підготовка пропозицій щодо формування та реалізації політики органу місцевого самоврядування у сфері створення безбар’єрного простору;
- визначення шляхів, механізму і способів вирішення проблемних питань, що виникають під час реалізації державної та місцевої політики на території відповідної громади у створенні безбар’єрного простору;
- сприяння забезпеченню координації дій органів державної влади та місцевого самоврядування з питань створення безбар’єрного простору на території відповідної громади;
- підготовка пропозицій щодо удосконалення нормативно-правової бази та підвищення ефективності діяльності органу місцевого самоврядування з питань створення безбар’єрного простору;
- моніторинг показників, індикаторів, контрольних точок виконання завдань, зазначених у стратегічному документі і у зв'язку із напрямами безбар'єрності;
- моніторинг суспільної думки щодо просування у реалізації кроків до безбар’єрного простору.
Рада відповідно до покладених на неї завдань:
- проводить аналіз стану справ та причин виникнення питань у процесі реалізації місцевої політики у сфері створення безбар’єрного простору;
- вивчає результати діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій з питань створення безбар’єрного простору;
- проводить моніторинг стану виконання органами місцевого самоврядування покладених на них завдань або визначених самостійно завдань щодо створення безбар’єрного простору;
- бере участь у розроблені проєктів нормативно-правових актів з питань створення безбар’єрного простору;
- подає виконавчому комітету Гусятинської селищної ради розроблені за результатами своєї роботи пропозиції та рекомендації.
Рада має право:
- отримувати в установленому порядку від центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на неї завдань;
- залучати до участі у своїй роботі представників місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженнями з їх керівниками), а також фахівців і незалежних експертів (за згодою);
- утворювати в разі потреби для виконання покладених на неї завдань постійні або тимчасові факультативні, експертні та робочі групи;
- організовувати проведення конференцій, семінарів, нарад, круглих столів, діалогових зустрічей та інших заходів.
Рада під час виконання покладених на неї завдань взаємодіє з державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, незалежними експертами та громадськістю.
- Організаційна структура Ради
Раду очолює голова, яким за посадою є селищний голова.
Рада утворюється у складі голови, заступників голови (за необхідності), секретаря та членів Ради.
Персональний склад Ради затверджує виконавчий комітет Гусятинської селищної ради шляхом прийняття відповідного рішення.
Персональний склад Ради формується та затверджується строком на 2 роки.
Члени Ради виконують свої обов’язки на громадських засадах.
- Принципи та підходи при формуванні персонального складу Ради
Принципи формування персонального складу Ради визначаються як базис, основні ідеї процесу включення членів у склад такого органу.
При формуванні персонального складу Ради задля забезпечення її ефективності та дієвості слід залучати фахівців з досвідом. Фахівець із досвідом - це людина, яка має особистий або життєвий досвід у сфері роботи із тими чи іншими аспектами безбар'єрності, або досвід подолання викликів у цій сфері, та здатна генерувати та реалізовувати безбар'єрні рішення, що впливатимуть на створення безбар'єрного простору в громаді та державі в цілому.
При формуванні персонального складу Ради включити до її складу щонайменше по одному представнику:
- профільних структурних підрозділів органу місцевого самоврядування;
- представників громадянського суспільства з відповідним досвідом подолання викликів (як власних, так і локальних);
- профільних депутатських комісій місцевої ради;
- представників місцевих органів державної влади з релевантним функціоналом;
- а також - забезпечити участь мотивованих представників міжнародних організацій з відповідним досвідом вирішення питань пов'язаних із формуванням безбар'єрного простору (за наявності), представників бізнес спільнот, представників судової системи, медіа.
При формуванні персонального складу Ради важливими принципами є принципи компетентності, прозорості та рівних можливостей.
При формуванні персонального складу Ради забезпечується репрезентативність та включеність різних суспільних груп, зокрема:
- гендерна рівність (рекомендується забезпечувати представництво однієї статі у співвідношенні щонайменше 30/70 відсотків),
- представництво різних етнічних та культурних, суспільних груп, врахування соціокультурних особливостей населення певної громади (рекомендується враховувати такі групи, як внутрішньо переміщені особи (ВПО), ветерани та ветеранки, батьки з маленькими дітьми, діти та дорослі з функціональними порушеннями, жінки, молодь, літні люди),
- представництво інституцій громадянського суспільства, громадських організацій,
- забезпечення репрезентативності представників з різних географічних районів для врахування специфіки та потреб жителів різних територій.
Кількісний склад Ради визначається із врахуванням кількісного складу населення кожної громади.
- Форми роботи Ради
Формою роботи Ради є засідання, що проводяться за рішенням її голови з періодичністю визначеною самостійно Радою, але не рідше ніж один раз на квартал.
Засідання Ради веде голова, а в разі його відсутності - заступник голови.
Засідання Ради вважається правомочним, якщо на ньому присутні більш як половина її членів.
Підготовку матеріалів для розгляду на засіданнях Ради забезпечує її секретар.
За результатами засідань Рада готує пропозиції та рекомендації з питань, що належать до її компетенції.
Пропозиції та рекомендації вважаються схваленими, якщо за них проголосувало більш як половина присутніх на засіданні членів Ради.
У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні.
Пропозиції та рекомендації фіксуються у протоколі засідання, який підписується головуючим на засіданні та секретарем і надсилається усім членам Ради та виконавчому комітету Гусятинської селищної ради.
Член Ради, який не підтримує пропозиції (рекомендації), може викласти у письмовій формі свою окрему думку, що додається до протоколу засідання. Пропозиції (рекомендації) до протоколу засідання можуть подавати у письмовій формі лише члени Ради, які брали участь у відповідному засіданні, протягом трьох робочих днів з дати його проведення.
Пропозиції та рекомендації Ради можуть бути реалізовані шляхом прийняття виконавчим комітетом Гусятинської селищної ради або відповідною радою рішення, проект якого вносить орган виконавчої влади відповідно до своїх повноважень.
Кожному засіданню Ради передують зустрічі з представниками громадськості щодо питань та проблематики, пов'язаних із створенням безбар'єрного простору. Метою таких зустрічей є швидкий зріз реального стану справ щодо реалізації відповідних стратегічних та операційних документів на території відповідної громади. Результати таких зустрічей трансформуються у проєкти рішень уповноваженою особою та виносяться на засідання відповідної Ради безбар’єрності. Селищний голова може самостійно проводити такі зустрічі чи брати в них участь, може визначати осіб, хто проводить такі зустрічі: чи з членів відповідної Ради, чи залучених експертів, представників інститутів громадянського суспільства.
Про результати таких зустрічей голова Ради або уповноважена ним особа інформує відповідну Раду та пропонує шляхи вирішення озвучених питань та проблем.
Формами роботи членів Ради можуть бути:
- громадські обговорення та консультації, зустрічі;
- робочі групи та комітети;
- організація конференцій, семінарів, нарад, круглих столів, діалогових зустрічей та інших заходів;
- вивчення досліджень та аналітична робота;
- електронні платформи для залучення громадськості;
- партнерства з громадськими організаціями.
Вказаний перелік форм роботи членів Ради не є вичерпним. Члени Ради у період між засіданнями Ради задля максимально ефективного досягнення цілей та завдань визначених Радою самостійно обирають форми власної роботи.
Організаційне, інформаційне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Ради здійснює виконавчий комітет Гусятинської селищної ради. Рекомендується враховувати, що при плануванні, створенні стратегічних та операційних документів важливим елементом його реалістичності та виконуваності є фінансова складова, яка передбачає серед іншого бюджетні процедури. З огляду на це рекомендується тримати у фокусі уваги фінансову складову реалізації певного стратегічного чи операційного документа.
- Звітування, аналіз та оцінка ефективності реалізації завдань стратегічного документа
Рада здійснює оцінювання ефективності та результативності реалізації стратегічних документів із створення безбар’єрного простору в територіальній громаді, що ґрунтується на результатах виконання планів заходів та завдань, визначених стратегічними документами та досягнення індикаторів результативності їх реалізації.
Контроль за реалізацією стратегічних документів із створення безбар’єрного простору в територіальній громаді здійснюється визначеними у стратегічних документах органами, шляхом подання до Ради безбар’єрності звітів, не пізніше, ніж через шість місяців після прийняття та затвердження стратегічного документу, а в подальшому - із визначеною Радою систематичністю (щоквартально, щомісячно, щорічно тощо), але не рідше ніж один раз на шість місяців.
З метою дотримання об’єктивності та неупередженості до проведення моніторингу реалізації стратегічних документів можуть залучатися громадські організації, незалежні інституції та експерти.
Керуючий справами Ярослав ШМОКАЛЮК