від 22 жовтня 2024 року № 264 "Про затвердження Технічного завдання на створення (модернізацію) місцевої автоматизованої системи централізованого оповіщення (МАСЦО) територіальної громади Гусятинської селищної ради"
ГУСЯТИНСЬКА СЕЛИЩНА РАДА
ЧОРТКІВСЬКОГО РАЙОНУ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ
РІШЕННЯ
22 жовтня 2024 року смт Гусятин № 264
Про затвердження Технічного завдання на створення (модернізацію) місцевої автоматизованої системи централізованого оповіщення (МАСЦО) територіальної громади Гусятинської селищної ради
Відповідно до пункту 9 статті 361, частини 2, пункту 3 частини 4 статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та організації зв’язку у сфері цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2017 року № 733, Концепції розвитку та технічної модернізації системи централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, схваленій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 січня 2018 року № 43-р, Інструкції щодо практик чи процедур проектування, дослідження, введення в експлуатацію, експлуатації та технічного обслуговування (супроводження) автоматизованих систем централізованого оповіщення, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 08 лютого 2019 року № 93, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 квітня 2018 року за № 418/33389.
ВИРІШИВ:
1. Затвердити Технічні завдання на створення (модернізацію) місцевої автоматизованої системи централізованого оповіщення (МАСЦО) територіальної громади Гусятинської селищної ради згідно з додатком.
2. Відділу військового обліку, цивільного захисту, надзвичайних ситуацій та охорони праці Гусятинської селищної ради організувати виготовлення проєкто-кошторисної документації відповідно до технічного завдання, затвердженого у пункті 1 цього рішення.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника Гусятинського селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Віктора ГУДЯ.
Селищний голова Степан КАРПО
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення виконавчого
комітету селищної ради
22 жовтня2024 року №264
ТЕХНІЧНЕ ЗАВДАННЯ
на створення (модернізацію) місцевої автоматизованої системи централізованого оповіщення (МАСЦО) населення
територіальної громади Гусятинської селищної ради
ТЕРМІНИ, СКОРОЧЕННЯ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ОСНОВНИХ ПОНЯТЬ
Скорочення та умовні позначення
АРМ |
автоматизоване робоче місце |
АС |
автоматизована система |
АСЦО |
автоматизована система централізованого оповіщення |
ДСНС |
Державна служба України з надзвичайних ситуацій |
ЗАСЦО |
загальнодержавна автоматизована система централізованого оповіщення |
КЗА |
комплекс засобів автоматизації |
МАСЦО |
місцева автоматизована система централізованого оповіщення |
НТМ |
Національна телекомунікаційна мережа |
ОДС |
оперативно-диспетчерська служба |
ОКЦ |
оперативно-координаційні центри |
ОС |
операційна система |
ПЗ |
програмне забезпечення |
ПТК |
програмно-технічний комплекс |
СКБД |
система керування базами даних |
ТАСЦО |
територіальна автоматизована система централізованого оповіщення |
Технічне завдання, ТЗ |
Технічне завдання на створення територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення |
API |
Прикладний програмний інтерфейс (англ. Application Programming Interface) |
Терміни та визначення
У цьому Технічному завданні використані терміни та визначення, встановлені:
Законом України «Про електронні комунікації»;
Законом України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах»;
Законом України «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України»;
ДСТУ ISO 1087-1:2007 Термінологічна робота. Словник термінів. Частина 1. Теорія та використання;
ДСТУ 2226-93 Автоматизовані системи. Терміни та визначення;
ДСТУ 2230-93 Системи оброблення інформації. Взаємозв’язок відкритих систем. Базова еталонна модель. Терміни та визначення;
ДСТУ ISO/IEC 2382:2017 Інформаційні технології. Словник термінів;
ДСТУ 2860-94 Надійність техніки. Терміни та визначення;
ДСТУ 3891:2013 Безпека у надзвичайних ситуаціях. Терміни та визначення основних понять;
ДСТУ 5034:2008 Інформація і документація. Науково-інформаційна діяльність. Терміни та визначення понять;
ДСТУ ISO 9000:2015 (ISO 9000:2015,IDT) Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів;
ДСТУ ISO/IEC TR 10032:2012 Інформаційні технології. Еталонна модель керування даними;
ДСТУ ISO/IEC 14764:2014 Інженерія програмного забезпечення. Процеси життєвого циклу програмного забезпечення. Технічне обслуговування;
ДСТУ ISO/IEC/IEEE 15288:2016 Розроблення систем і програмного забезпечення. Процеси життєвого циклу системи;
ДСТУ ISO/IEC 17788:2017 Інформаційні технології. Хмарні обчислення. Огляд та основні терміни;
ДСТУ ISO 22322:2017 Соціальна безпека. Управління у надзвичайних ситуаціях. Методичні рекомендації щодо оповіщення населення;
ДСТУ ISO/IEC 26514:2015 Інженерія систем і програмного забезпечення. Вимоги до дизайнерів і розробників документації користувача;
ДСТУ ISO/IEC 27032:2016 Інформаційні технології. Методи захисту. Настанови щодо кібербезпеки;
ДСТУ ISO/IEC 27034-1:2017 Інформаційні технології. Методи захисту. Безпека прикладних програм. Частина 1. Огляд і загальні поняття;
ДСТУ ISO/IEC 38500:2016 Інформаційні технології. Управління ІТ в організації;
ДСТУ ISO Guide 73:2013 Керування ризиком. Словник термінів.
Інші терміни і визначення, які використовуються у Технічному завданні, зазначено у Таблиці 1.
Таблиця 1 - Терміни та визначення
Термін |
Визначення |
автоматизоване робоче місце адміністратора територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення, АРМ адміністратора |
елемент (компонент) територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення, а саме спеціально визначене та обладнане автоматизоване робоче місце, призначене для координації (адміністрування) усіх робіт щодо функціонування програмно-технічного комплексу територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення |
автоматизоване робоче місце оповіщення, АРМ оповіщення |
елемент (компонент) територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення, а саме спеціально обладнане й оснащене необхідними технічними засобами автоматизоване робоче місце, призначене для виконання функціональних обов’язків черговим персоналом пункту управління системи оповіщення та відповідальними особами щодо оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій |
загальнодержавна автоматизована система централізованого оповіщення |
автоматизована система оповіщення, призначена для опо-віщення оперативно-чергових (чергових, диспетчерських) служб центральних органів виконавчої влади, що створю-ють функціональні підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту, оперативно-чергових служб пунктів управління Ради міністрів Автономної Республіки Крим, об-ласних, Київської та Севастопольської міських держадмініст-рацій, а також оперативно-чергових служб центрів управ-ління в надзвичайних ситуаціях територіальних органів ДСНС |
засоби інформатизації |
електронні обчислювальні машини, програмне, математичне, лінгвістичне та інше забезпечення, інформаційні системи або їх окремі елементи, інформаційні мережі і мережі зв’язку, що використовуються для реалізації інформаційних технологій |
інтерфейс користувача автоматизованої системи |
Програмні та апаратні засоби взаємодії користувача з АС (ДСТУ 2226) |
інформаційний ресурс |
сукупність документів в інформаційних системах |
кваліфікований електронний підпис, КЕП |
кваліфікований електронний підпис – удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа |
комплекс засобів автома-тизації територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення |
сукупність програмних і технічних засобів програмно-технічного комплексу територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення, за допомогою яких забезпечується управління територіальною автоматизованою системою централізованого оповіщення |
настільний застосунок, десктопний застосунок (desk application) |
прикладна програма, яку можна запустити безпосередньо з АРМ оповіщення користувача для отримання сервісів територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення |
інформування населення у сфері цивільного захисту |
доведення органами управління цивільного захисту через засоби масової інформації, телерадіомережі відомостей про надзвичайні ситуації, що прогнозуються або виникли, з визначенням їх класифікації, меж поширення і наслідків, про способи та методи захисту від них, а також про свою діяльність з питань цивільного захисту, в тому числі з урахуванням особливостей оповіщення осіб з фізичними, психічними, інтелектуальними та сенсорними порушеннями |
прикладне програмне забез-печення; (application software) прикладна програма; засто-сунок; (application program) |
програмне забезпечення чи програма, призначені для розв’язання прикладної проблеми |
автоматизована система оповіщення
|
сукупність алгоритмів дій, процесів (заходів), технологій, а також організаційно і технічно поєднаних програмних і технічних засобів електронних комунікацій, засобів обробки та передачі (відображення) інформації, що забезпечують своєчасне доведення сигналів та інформації з питань цивіль-ного захисту до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, органів управління і сил цивільного захисту, підприємств, установ, організацій та населення в разі загрози виникнення або під час виникнення надзвичайних ситуацій |
територіальна автоматизо-вана система централізо-ваного оповіщення |
автоматизована система оповіщення, призначена для опові-щення осіб керівного складу і чергових служб відповід-них місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також чергових (диспетчерських) служб підприємств, установ, організацій та населення через місцеві автоматизовані системи централізованого оповіщення та інші системи оповіщення |
технічні засоби оповіщення та інформування |
пристрої для звуко- і відеовідтворення інформації, зокрема абонентські радіоточки, вуличні гучномовні пристрої (сигналь-но-гучномовні пристрої), електронні інформаційні табло, пристрої для запуску електросирен і електросирени, системи автоматизованого виклику та інші технічні засоби, які можна використати для оповіщення або інформування населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації |
1.1. Повне найменування системи та її умовне позначення
Повне найменування: Місцева автоматизована система централізованого оповіщення територіальної громади Гусятинської селищної ради Чортківського району Тернопільської області
Скорочена назва: МАСЦО.
Умовне позначення: Система.
1.2. Найменування підприємств замовника і розробника системи та їх реквізити
Замовник: Гусятинська селищна рада
1.3. Підстави для проведення робіт зі створення МАСЦО
Розробка цього технічного завдання виконана відповідно до:
- Плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку та технічної модернізації системи централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 488-р;
- Концепції розвитку та технічної модернізації системи централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року № 43-р (далі – Концепція);
- Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та організації зв’язку у сфері цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2017 року № 733 (далі – Положення);
- Інструкції щодо практик чи процедур проектування, дослідження, введення в експлуатацію, експлуатації та технічного обслуговування (супроводження) автома-тизованих систем централізованого оповіщення затвердженою наказом Міністерства внутрішніх справ України від 08 лютого 2019 року № 93, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 квітня 2019 року за № 418/33389 (далі – Інструкція).
1.4. Планові терміни початку та закінчення надання Послуг
Початок робіт: 01 січня 2025 року.
Закінчення робіт: 30 грудня 2025 року.
Терміни виконання етапів (процесів) реалізації проекту визначаються згідно з планом заходів щодо реалізації Концепції розвитку та технічної модернізації системи централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 488-р.
1.5. Відомості про джерела і порядок фінансування послуг
Розробка проекту Системи фінансується за рахунок коштів місцевого бюджету, а також із залученням позабюджетних коштів, не заборонених законом.
1.6. Порядок оформлення та пред’явлення Виконавцем Замовнику результатів робіт зі створення МАСЦО
- Порядок виконання проектних робіт зі створення МАСЦО здійснюється згідно з чинним законодавством України, відповідно до вимог нормативно-правових та нормативно-технічних документів та зазначених у цьому Технічному завданні національних стандартів.
- проектні роботи виконуються відповідно до ДБН А.2.2-3:2014 та календарний план виконання робіт.
2. ПРИЗНАЧЕННЯ ТА ЦІЛІ СТВОРЕННЯ МАСЦО
2.1. Призначення МАСЦО
Основним призначенням Системи є виконання наступних функцій:
1) прийому сигналів про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій місцевого рівня та регіонального рівня;
2) оповіщення в автоматизованому режимі та забезпечення доведення сигналів про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій місцевого і регіонального рівнів та інформації з питань цивільного захисту відповідно до Положення про оповіщення та Положення про Систему:
- членів місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій;
- комісію з питань евакуації місцевого рівня;
- осіб керівного складу і чергових служб місцевих спеціалізованих служб цивільного захисту місцевого рівня (де вони є);
- місцеві формування;
- населення ОТГ через місцеві автоматизовані системи централізованого оповіщення (далі – МАСЦО), системи зв’язку мобільних операторів та радіохвилі, які охоплюють територію ТГ.
2.2. Мета створення МАСЦО
Головною метою створення Системи є реалізація автоматизації функцій оповіщення автоматизованої системи централізованого оповіщення «Сигнал-ВО» та її оснащення сучасними програмно-технічними засобами з використанням новітніх інформаційних технологій та технологій електронних комунікацій.
Створення системи має забезпечити:
- цифровізацію процесів оповіщення місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також населення ТГ;
- доведення сигналів про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій місцевого та регіонального рівня та інформації з питань цивільного захисту відповідно до Положення про Систему;
- автоматичну або автоматизовану інформаційну взаємодію між МАСЦО та ТАСЦО;
- кібербезпеку, відсутність впливу та можливостей втручання у роботу Системи.
3. ХАРАКТЕРИСТИКИ ОБ’ЄКТІВ АВТОМАТИЗАЦІЇ МАСЦО
3.1. Короткі відомості про об’єкти автоматизації або посилання на документи, що мають таку інформацію
МАСЦО передбачають взаємодію із ТАСЦО, а також місцевими автоматизованими системами централізованого оповіщення, локальними, спеціальними і об’єктовими системами оповіщення та забезпечують централізоване (повне або вибіркове) включення відповідних місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення.
Доведення сигналів, повідомлень про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій до населення, а також забезпечення інформування може здійснюватися:
- через АТ «НСТУ», державні і публічні телерадіокомпанії, комунальні, громадські та інші телерадіоорганізації незалежно від форми власності з використанням їх телемереж та мереж ефірного радіомовлення (із супроводженням інформації жестовою мовою та/або субтитруванням, якщо вона є голосовою, і аудіокоментуванням, якщо вона є візуальною);
- через операторів телекомунікацій (мобільного зв’язку), цифрового радіозв’язку із залученням телекомунікаційних мереж загального користування (телефонний зв’язок, текстові повідомлення (CBS, SMS, MMS, MBMS, E-mail та МТ тощо);
- через Інтернет-ресурси (сайти, соціальні мережі).
Для передачі сигналів та повідомлень оповіщення використовуються сигнально-гучномовні пристрої, електронні інформаційні табло, електросирени та інші технічні засоби.
Рішення про оповіщення у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайної ситуації на обласному рівні приймає Голова Тернопільської обласної військової адміністрації на місцевому рівні голова Гусятинської селищної ради.
3.2. Відомості про умови експлуатації об’єктів автоматизації та характеристики навколишнього середовища
Створення МАСЦО має передбачати розгортання апаратних, програмних та апаратно-програмних засобів, які автоматизують процеси взаємодії Системи із ТАСЦО, іншими АСЦО, кінцевими пристроями оповіщення про виникнення надзвичайних ситуацій, а також забезпечать кіберзахист всіх елементів Системи.
МАСЦО для забезпечення взаємодії із АСЦО нижчих рівнів, іншими системами оповіщення та інформаційно-телекомунікаційними системами (далі – ІТС) повинна мати уніфікований програмний прикладний інтерфейс (Application Programming Interface – АРІ) з використанням відкритого формату обміну даними прикладного рівня, зокрема відповідно до ДСТУ ISO/TR 22351.
На об’єктах автоматизації Системи мають забезпечуватися такі умови експлуатації:
- установка та монтаж технічного обладнання Системи повинні виконуватись спеціально підготовленими спеціалістами відповідно до технічного проєкту на розміщення обладнання;
- комплекс засобів автоматизації (далі – КЗА) Системи на всіх стадіях роз-робки та впровадження має супроводжуватися зусиллями спеціалістів Замовника та Виконавця робіт із залученням у разі необхідності спеціальних підрядчиків;
- умови розміщення технічних засобів Системи в робочих приміщеннях Замовника повинні бути визначені Замовником та узгоджені з Виконавцем;
- розміщення технічних засобів Системи в робочих приміщеннях Замовника має здійснюватися у відповідності з паспортними вимогами до умов експлуатації цих технічних засобів;
- має забезпечуватися дотримання вимог техніки безпеки при роботі із технічними засобами Системи;
- має забезпечуватися дотримання вимог відповідних нормативно-методичних документів з охорони праці.
Експлуатація Системи має здійснюватися спеціалістами на основі автоматизова-них робочих місць (далі – АРМ), створених на базі персональних електронно-обчис-лювальних машин (далі – ПЕОМ), і відповідати умовам експлуатації цих ПЕОМ. В штатному режимі Система забезпечує обробку даних згідно з регламентом функціонування.
Вимоги до умов експлуатації визначаються залежно від місця розташування конкретного елементу Системи.
Технічне обслуговування та ремонт технічних засобів Системи мають здійснюватися силами організацій, на які покладено технічний супровід апаратних засобів Замовника.
КЗА Системи повинен враховувати ті обчислювальні та комунікаційні засоби, що вже функціонують у складі систем Замовника.
Технічні засоби повинні складатися тільки з компонентів, що випускаються серійно і мають відповідні показники надійності, що наведені у технічних паспортах обладнання.
3 метою своєчасного діагностування технічного стану Система повинна мати в своєму складі компоненти постійного моніторингу за станом Системи із обов’язковим веденням системного журналу, здійснювати постійне автоматичне відстеження стану підключень до Системи.
Система енергопостачання має забезпечувати надходження електроенергії, при якій гарантується працездатність Системи у всіх режимах роботи.
Електроенергією Системи має забезпечуватися від мережі змінного струму напругою 220 В, частотою 50 Гц.
Технічні засоби Системи повинні функціонувати при змінах напруги 220 плюс 10 % мінус 15 % і частотою 50 Гц + 1%.
Якість, гарантованість та безперебійність енергопостачання забезпечується відповідними службами Замовника.
4. ВИМОГИ ДО МАСЦО
4.1. Вимоги до Системи в цілому
- забезпечення вертикальної інтеграції наявних та створюваних інформаційних ресурсів АСЦО;
- дотримання єдності організаційних, технічних та технологічних принципів побудови АСЦО;
- суворе дотримання міжнародних та національних стандартів в області цивільного захисту населення;
- забезпечення інформаційної безпеки та захисту інформації від несанкціонованого доступу;
- використання модульного принципу при проектуванні програмних комплексів обробки інформації і робочих місць користувачів Системи;
- використання сертифікованих програмно-технічних рішень та уніфікованих компонентів функціонуючих АСЦО.
- система має забезпечити ефективне використання сучасних інформаційних технологій, сприяти підвищенню оперативності в опрацюванні інформації, поліпшення взаємодії між суб’єктами інформаційної діяльності.
- поліпшення якості та прискорення виконання процесів обміну інформацією про сигнали оповіщення;
- оптимізація потоків даних між АСЦО всіх рівнів;
- підвищення рівня захищеності при роботі з інформацією.
- система не має бути прив’язана до конкретного комп’ютерного, периферійного, мережевого чи іншого обладнання, кількості робочих місць.
- система повинна будуватись таким чином, щоб допускати поетапне створення і впровадження в експлуатацію окремих складових частин, забезпечувати обмін даними з існуючими інформаційними системами.
- всі дії користувачів (включаючи адміністраторів) при роботі в Системі мають автоматично фіксуватися в спеціальних системних журналах, що захищені від модифікації. Передбачена можливість перегляду означених журналів в розрізі кожного користувача за будь-який період часу (оперативно, за певний календарний термін тощо).
Архітектура Системи будується на основі концепції “відкритих систем”, і тому має бути відкритою для включення нових АСЦО нижчого рівня.
4.1.1. Вимоги до структури та функціонування автоматизованої системи
Організаційна складова Системи:
Управління з питань цивільного захисту Тернопільської ОДА ТАСЦО |
Місцева автоматизована система централізованого оповіщення МАСЦО АРМ |
Інформування керівного складу ЦЗ |
Блок перехоплення аудіо |
Оповіщення населення |
- ЛС (Локальні системи оповіщення) - ОБ (Об'єктові системи оповіщення) |
Пристрої сповіщення на відкритих територіях |
Інформаційні табло та екрани |
Державна служба України з надзвичайних ситуацій ЗАСЦО |
Мал. 4.1. Організаційна складова МАСЦО
Елементами функціональної складової архітектури Системи, які забезпечують виконання нею основних функцій, є:
- основний та запасний КЗА;
- АРМ МАСЦО територіальної громади Гусятинської селищної ради;
- Користувацьке спеціалізоване програмне забезпечення оповіщення (далі – КСПЗ);
- Бібліотека спеціалізованого програмного забезпечення оповіщення (далі – СПЗ);
- Апаратно-програмні засоби доступу до Системи (далі - АПЗД);
- Кінцеві пристрої оповіщення (далі - КПО);
- Кінцеве обладнання взаємодії (далі - КОВ);
4.1.1.1. Вимоги до способів та засобів зв’язку для інформаційного обміну між компонентами автоматизованої системи:
Електронна комунікаційна інфраструктура Системи в першу чергу має розгортатися на базі ресурсу територіально розподіленої транспортної платформи Національної телекомунікаційної мережі (далі – ТП НТМ). У разі відсутності ресурсів ТП НТМ задіються ресурси електронних комунікаційних мереж загального користування або мережі Інтернет.
4.1.1.2. Вимоги до характеристик взаємозв’язків автоматизованої системи, що створюється, з суміжними автоматизованими системами, вимоги до її сумісності, у тому числі зазначення способу обміну інформацією (автоматично, пересилання документів, по телефону тощо):
- для організації взаємозв’язків МАСЦО та ЗАСЦО необхідно використовувати бібліотеки спеціалізованого програмного забезпечення, що реалізують інформаційну взаємодію з дотриманням єдиного формату повідомлень, структура яких визначена ДСТУ ISO/TR 22351:2017 (ISO/TR 22351:2015, IDT) «Соціальна безпека. Управління у надзвичайних ситуаціях. Структура сповіщень для обміну інформацією»;
- для організації автоматизованих взаємозв’язків Системи та інших АСЦО, автоматизованих систем раннього виявлення загрози виникнення надзвичайних ситуацій необхідно використовувати програмні або апаратно-програмні засоби доступу до ТАСЦО, які використовують бібліотеки спеціалізованого програмного забезпечення, що реалізують інформаційну взаємодію з дотримання єдиного формату повідомлень, структура яких визначена ДСТУ ISO/TR 22351:2017 (ISO/TR 22351:2015, IDT) «Соціальна безпека. Управління у надзвичайних ситуаціях. Структура сповіщень для обміну інформацією».
4.1.1.3. Вимоги до режимів функціонування автоматизованої системи:
експлуатація Системи повинна передбачати режими роботи визначені пунктом 2 розділу ІІІ Інструкції щодо проектування АСЦО.
4.1.1.4. Вимоги по діагностуванню автоматизованої системи:
моніторинг та контроль стану елементів Системи повинен бути реалізований за наступними критеріями:
а) повна готовність виконання покладених функцій;
б) обмежена здатність виконання покладених функцій;
в) збій або відмова.
4.1.1.5. Перспективи розвитку автоматизованої системи: СПЗ має реалізовувати можливість розвитку чи модернізації Системи без зміни програмних модулів (бібліотек) за рахунок незалежності відображення даних на концептуальному, програмному та фізичному рівнях.
4.1.2. Вимоги до чисельності та кваліфікації персоналу МАСЦО та режиму його роботи:
Кожна особа, яка входить до складу персоналу Системи, має застосовувати відповідні інформаційні моделі, працювати з технічними засобами Системи та документацією на неї.
4.1.2.1. Вимоги до чисельності персоналу (користувачів) автоматизованої системи:
При створенні МАСЦО передбачити 1 робоче місце (АРМ).
4.1.2.2. Вимоги до кваліфікації персоналу, порядку його підготовки та контролю знань та навичок:
Інструктажі (навчання) спеціалістів Замовника щодо навиків роботи із відповідними складовими частинами та СПЗ Системи здійснює Виконавець на стадії впровадження Системи в дослідну експлуатацію згідно із узгодженим обома сторонами Планом інструктажів (навчання).
4.1.2.3. Вимоги до режиму роботи персоналу:
Режими роботи персоналу АРМ МАСЦО, мають бути визначені відповідними відомчими нормативно-правовими документами Замовника.
4.1.3.Показники призначення
Система має реалізовувати показники призначення виконання основних функцій що до:
- автоматичного або автоматизованого приймання, передавання в реальному масштабі часу та реєстрації вхідної та вихідної інформації;
- автоматичного підтвердження прийому інформації (повідомлень, сигналів, команд, даних, документів) щодо оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій від пунктів управління системами оповіщення у будь-якому напрямку оповіщення;
- документування (протоколювання) вхідної та вихідної інформації, подій усіх процесів оповіщення та дій користувачів Системи з можливістю формування друкованих звітів;
- впровадження єдиної інформаційної бази (бази даних) Системи для автоматизованого або автоматичного приймання (передавання) формалізованої інформації (даних, документів) щодо оповіщення та/або інформаційної взаємодії;
- інформаційної взаємодії між об’єктами автоматизації Системи;
- інформаційної взаємодії з АСЦО всіх рівнів;
- автоматичного моніторингу та контролю (діагностики) стану програмних та технічних засобів Системи;
- впровадження багаторівневого доступу згідно встановлених пріоритетів і прав доступу в Системі;
- впровадження технічних і програмних засобів із забезпеченням інформаційної безпеки інформаційних та мережевих ресурсів Системи.
4.1.4. Вимоги до надійності
Система повинна передбачати вимоги до стійкості її роботи, які визначені підпунктом 2) пункту 1 розділу ІІ Інструкції щодо проєктування АСЦО .
4.1.5. Вимоги до безпеки
Під час монтажу, наладки, експлуатації, обслуговування та ремонту технічних засобів Системи повинні виконуватись усі вимоги правил техніки безпеки та правил установки та експлуатації електрообладнання.
4.1.6. Вимоги до ергономіки та технічної естетики
Під час створення Системи мають бути враховані вимоги та рекомендації до ергономіки та технічної естетики КСПЗ наступних національних стандартів:
ДСТУ 7245 (вимоги до кодування зорової інформації);
ДСТУ 7299 (вимоги до розміщення засобів відображення інформації);
ДСТУ 8604 (вимоги до робочих місць для виконання робіт у положенні сидячи);
ДСТУ ISO 9241-8 (вимоги до кольорів тексту та графічних зображень на екрані дисплея);
ДСТУ ISO 9241-13 (вимоги до керівництва користувача в меню інтерфейсу користувача прикладних програм);
ДСТУ IEC 60073 (вимоги до певних візуальних, звукових і тактильних сигналів).
4.1.7. Вимоги до експлуатації, технічного обслуговування, ремонту та зберігання
Всі технічні засоби Системи мають бути засобами серійного виробництва. Технічні засоби, які будуть використовуватися для створення Системи, повинні відповідати вимогам державних технічних регламентів:
- Технічного регламенту низьковольтного електричного обладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1067;
- Технічного регламенту з електромагнітної сумісності обладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1077;
- Технічні засоби Системи мають встановлюватися з дотриманням вимог, що містяться в технічній, у тому числі експлуатаційній документації на них, і так, щоб було зручно використовувати їх при функціонуванні Системи та виконувати технічне обслуговування.
- Технічні засоби повинні мати термін служби, який визначений підпунктом 3) пункту 1 розділу ІІ Інструкції щодо проектування АСЦО та становити не менше ніж 10 років.
Будь-який із технічних засобів Системи має передбачати можливість заміни його засобом аналогічного функціонального призначення без будь-яких конструктивних змін або регулювання в інших технічних засобах Системи.
Технічні засоби Системи можуть використовуватися лише за умов, визначених в експлуатаційній документації на них.
4.1.8. Вимоги до захисту інформації від несанкціонованого доступу
Захист інформаційних ресурсів та функцій Системи має передбачати:
- запобігання несанкціонованого використання інформації баз даних;
- запобігання несанкціонованого внесення змін або знищення баз даних;
- розмежування доступу користувачів до інформації, яка вимагає захисту від несанкціонованого внесення змін або знищення баз даних;
- забезпечення контролю за діями користувачів та реєстрації подій, які мають відношення до безпеки інформації;
- документування спроб несанкціонованого доступу оперативного з видачою попереджувального повідомлення - «Спроба несанкціонованого доступу»;
- надійне забезпечення цілісності інформації, що обробляється в Системі;
- віддалене керування технічними засобами Системи із захищеною передачею (криптографічний захист) керуючих посилок (SSH, SNMP, HTTPS).
Доступ до функцій прикладних програм та інформації у Системі повинен надаватися лише авторизованим користувачам з урахуванням їх службових повноважень, а також, з урахуванням категорії інформації, яка запитується. Спроби модифікації чи знищення інформації користувачами, які не мають на це повноважень, неідентифікованими користувачами або користувачами з не підтвердженою під час автентифікації відповідністю пред’явленого ідентифікатора, повинні блокуватися.
Системи має передбачати створення рівнів доступу користувачів, які визна-чений підпунктом 4) пункту 6 розділу ІІ Інструкції щодо проектування АСЦО.
4.1.9. Вимоги до збереження інформації при аваріях
Система має передбачати:
- захист від хибних дій користувача – помилки у діях персоналу не призводять до відмов (збоїв) у роботі;
- контроль за вхідною та вихідною інформацією;
- регламентований час відновлення після відмови (збою).
- збереження інформації має проводитися при настанні наступних подій:
-збій або відмова технічних засобів (зокрема процесорів, накопичувачів на жорстких дисках);
- збій або відключення електроживлення;
- відмова каналів обміну даними;
- збій або відмова операційної системи;
- збій або відмова прикладних програм.
- СПЗ Системи має автоматично дублювати та резервувати дані, а також відновлювати своє функціонування при коректному перезапуску технічних засобів із збереженням всіх даних.
При попаданні або відключенні електроживлення технічних засобів Системи, які призводять до перезавантаження операційної системи та СПЗ Системи, має відбуватися відновлення даних конфігурацій СПЗ Системи без їх втрати.
Для відновлення даних і СПЗ Системи з резервних копій повинні використовуватися засоби автоматичного та/або ручного резервного копіювання й архівації.
Для скорочення об’єму копійованих даних має бути передбачено копіювання лише змін, які виникли, починаючи з моменту попереднього копіювання.
Періодичність копіювання даних повинно складати не менше ніж один раз на добу.
Також має бути передбачена можливість відновлення даних за допомогою їх повторного введення або імпорту (для даних із зовнішніх систем, що отримуються автоматично).
4.1.10. Вимоги до захисту від зовнішніх впливів
Проектні рішення розташування та захисту технічних (ПЕОМ, лінії живлення, канали зв’язку між ПЕОМ) та програмних засобів мають враховувати відсутність впливу наявних у зоні експлуатації електричних та магнітних полів, можливі перешкоди у колах електроживлення і звичайні природні атмосферні явища.
4.1.11. Вимоги до патентної чистоти
Технічні та програмні засоби Системи повинні мати законне походження, а їх використання не повинно спричинити порушення будь-яких авторських та/або патентних прав.
4.1.12. Вимоги до стандартизації та уніфікації
Технічні рішення щодо створення Системи повинні базуватися на логічній моделі комунікаційного середовища ISO 7498.
Програмні та технічні засоби Системи мають бути сумісні програмно, та мати загальний АРІ для вводу-виводу даних, забезпечувати єдину структуру даних, базуватися на єдиних схемних, конструктивних та програмно-технічних рішеннях з максимальним використанням уніфікованих елементів.
У Системі має бути забезпечена взаємозамінюваність за призначенням уніфі-кованих програмних засобів та змінних однотипних виробів, компонентів, модулів.
4.1.13. Додаткові вимоги
Додаткові вимоги до Системи не висуваються.
4.2. Вимоги до функцій (задач), що виконуються автоматизованою системою
В Системі мають бути реалізовані такі функції:
1) автоматизоване гарантоване оповіщення осіб керівного складу місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та населення, а також підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності на території територіальної громади Гусятинської селищної ради, доведення до громадян сигналів цивільного захисту;
2) автоматизоване доведення до населення територіальної громади Гусятинської селищної ради у визначеному районі оповіщення попереджувальних сигналів небезпеки «УВАГА ВСІМ!»;
3) автоматизоване приймання, передавання в реальному масштабі часу та реєстрація вхідної і вихідної інформації;
4) автоматизоване підтвердження прийому інформації (повідомлень, сигналів, команд, даних, документів) щодо оповіщення та інформування населення територіальної громади Гусятинської селищної ради про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій від пунктів управління в будь-якому напрямку оповіщення;
5) документування (протоколювання) вхідної та вихідної інформації, подій, усіх процесів оповіщення та інформування населення територіальної громади Гусятинської селищної ради та дій користувачів Системи з можливістю формування друкованих звітів;
6) автоматизована обробка, приймання (передавання) формалізованої інформації (даних, документів) єдиної інформаційної бази даних Системи щодо оповіщення та інформування населення територіальної громади Гусятинської селищної ради;
7) інформаційна взаємодія між об’єктами автоматизації Системи, взаємодія через уніфікований АРІ Системи з АСЦО всіх рівнів та з іншими автоматизованими системами, що відносяться до територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту;
8) циркулярне за завчасно визначеними сценаріями, вибіркове або за пріоритетом передавання інформації щодо оповіщення та інформування населення територіальної громади Гусятинської селищної ради;
9) керування КПО через АПЗД;
10) автоматичний моніторинг та контроль (діагностика) стану КПО та контроль доступності АПЗД;
11) автоматизоване створення та передавання в реальному масштабі часу сигналів та/або файлів формалізованих звукових повідомлень на КПО;
4.3. Вимоги до видів забезпечення
4.3.1. Вимоги до математичного забезпечення
Математичне забезпечення СПЗ Системи має бути реалізовано з урахуванням таких критеріїв як універсальність, алгоритмічна надійність, точність та економічність.
Математичне забезпечення СПЗ Системи має включати такі основні алгоритми:
- приймання та обробку достовірної інформації (зокрема сигналів, команд, розпоряджень, повідомлень, документів) про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій від будь-яких джерел інформації;
- формування, маршрутизацію та відображення інформації на відповідних АРМ Системи для приймання (підготовки) рішень щодо оповіщення населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та контролю за результативністю їх виконання;
- інформаційної взаємодії між складовими частинами Системи та іншими АСЦО.
Всі алгоритми мають бути працездатними за будь-яких допустимих значень вхідної інформації та інформації, що обробляється.
4.3.2. Вимоги до інформаційного забезпечення
Інформаційне забезпечення Системи має бути достатнім для виконання всіх її автоматизованих функцій.
Інформаційне забезпечення має передбачати:
- спадкоємність щодо використання накопиченої інформації у Системі;
- мінімізацію вірогідності дублювання по введенню (прийому) і накопиченню даних в інформаційній базі даних;
- високу ефективність алгоритмів, методів і засобів збору, обробки, зберігання, накопичення, оновлення, пошуку і надання інформації;
- простоту та зручність доступу до інформації;
- перетворення вхідної інформації у цифрову форму, якомога ближче до місця її здобуття;
- перетворення вихідної інформації з цифрової форми у фізичну форму, якомога ближче до місця її використання;
- захист від недостовірної і несанкціонованої інформації, а також захист визначених користувачів від зайвої непотрібної інформації;
- завадостійке кодування та захист інформації від руйнування й несанкціонованого доступу;
- регламентацію доступу до інформаційних даних з різним рівнем доступу, а також часу зберігання задокументованої інформації.
4.3.2.1. Вимоги до складу, структури та способу обробки даних у автоматизованій системі
В Системі має оброблятися інформація про надзвичайні ситуації, яка описує:
- режим, в якому здійснюється оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації;
- терміновість повідомлення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації;
- місце виникнення (зона дії) надзвичайної ситуації;
- класифікацію надзвичайної ситуації згідно з ДК 019:2010;
- класифікаційний рівень надзвичайної ситуації;
- прогноз розвитку надзвичайної ситуації;
- об’єкти, які створюють загрозу;
- назву організації, яка є автором повідомлення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації;
- дату та час виникнення (загрози виникнення) надзвичайної ситуації;
- дату та час евакуації (можливої евакуації);
-додатковий опис місцевості (об’єктів);
- команди, сигнали або інструкції щодо дії внаслідок виникнення (загрози виникнення) надзвичайної ситуації;
- алгоритм дій ОЧС/ОДС, які оповіщаються, про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації;
- додаткова інформація про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації, яка може передаватися Системою у вигляді файлів;
- облікові та технічні данні підключених КСПЗ (АРМ оповіщення), АСЦО та АПЗД (КПО);
- облікові дані користувачів Системи;
- заздалегідь підготовлені списки оповіщення;
- текст повідомлення для оповіщення через систему оперативного інформування населення через мережі операторів мобільного зв’язку України (далі - СОІ);
- пріоритет текстового повідомлення для оповіщення через СОІ.
Також, в Системі обробляється інформація щодо звукових файлів, які відтворюються на КПО для оповіщення населення територіальної громади Гусятинської селищної ради.
Окремий вид інформації, що обробляється в Системі, це технологічна інфор-мація про всі події в Системі та дії її користувачів. Технологічна інформація формується Системою автоматично та зберігається у журналі реєстрації подій.
4.3.2.2. Вимоги до інформаційного обміну між компонентами автоматизованої системи
Інформаційний обмін між компонентами Системи повинен здійснюватися через єдину транспортну інфраструктуру із забезпеченням резервування створених каналів передавання даних.
4.3.2.3. Вимоги до інформаційної сумісності зі суміжними автоматизованими системами
Інформаційна сумісність Системи із суміжними автоматизованими системами має бути реалізована через уніфіковані АРІ СПЗ.
Для взаємодії із АСЦО всіх рівнів в уніфікованому АРІ СПЗ Системи необхідно впровадити єдиний формат повідомлень, структура яких визначена ДСТУ ISO/TR 22351:2017 (ISO/TR 22351:2015, IDT) «Соціальна безпека. Управління у надзвичайних ситуаціях. Структура сповіщень для обміну інформацією».
В Системі також має бути впроваджений уніфікований АРІ СПЗ для взаємодії з СОІ.
4.3.2.4. Вимоги до загальнодержавних, галузевих класифікаторів, уніфікованих документів та класифікаторів
Для кодування інформації, яка використовується лише в даній Системі, повинні застосовуватися класифікатори, прийняті у Замовника.
Для кодування в Системі вихідної інформації, яка використовується на вищому рівні, мають бути застосовані класифікатори ЗАСЦО.
4.3.2.5. Вимоги до застосування автоматизованої системи управління базами даних
В Системі має бути впроваджена відкрита об’єктно-реляційна система керування базами даних (далі - СКБД), яка дозволяє використовувати та змінювати її для реалізації задач Системи.
4.3.2.6. Вимоги до захисту даних від руйнації при аваріях та збоях в електроживленні автоматизованої системи
Для захисту даних в Системі має бути реалізований процес реплікації даних на двох серверах основного (запасного) КЗА Системи.
4.3.2.7. Вимоги до контролю, збереження, поновлення та відновлення даних
Контроль, збереження, поновлення та відновлення даних в Системі щодо облікових даних користувачів, технічних параметрів елементів Системи, шаблонів оповіщення тощо мають здійснювати її адміністратори.
4.3.2.8. Вимоги до процедури надання юридичної сили документам, технічним засобам, які продукуються автоматизованою системою.
В Системі має бути передбачена можливість формування виписки про дії її користувачів, які потім можуть бути використані у якості доказових матеріалів у службових розслідуваннях щодо порушення порядку та вимог оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації.
4.3.3. Вимоги до лінгвістичного забезпечення
Під лінгвістичним забезпеченням слід розуміти порядок вживання мов програмування та інформаційних мов (визначення даних, маніпулювання даними, запитів, взаємодії користувачів і прикладних програм).
Для розробки прикладних програм пріоритет має надаватися мовам програму-вання (програмного коду) високого рівня (зокрема, C#, Java, JavaScript).
Налаштування прикладних програм при доопрацюванні, зміни переліку та структури вхідної й вихідної інформації не має викликати необхідності зміни програмного коду.
Інформаційні мови повинні включати:
- мову взаємодії користувачів Системи і КСПЗ;
- мову визначення даних – формальна мова, що використовується для визначення структури баз даних та є засобом формального опису концептуальних і логічних структур баз даних;
- мову управління даними – сукупність засобів мови для організації доступу до даних у моделі даних, що використовується, а також у відповідних їй СКБД;
- мову запитів – сукупність засобів мови користувачів КСПЗ, які дозволяють задовольнити інформаційні потреби без додаткового програмування.
Мовою взаємодії користувачів Системи та КСПЗ є державна українська мова (виняток можуть становити лише системні повідомлення загального СПЗ (ОС, СКБД, програм-утиліт).
4.3.4. Вимоги до програмного забезпечення
Програмне забезпечення Системи має базуватися на сервіс-орієнтованій архітектурі та об’єктно-реляційній моделі СКБД, яка заснована на підході до проектування систем і розробки програмного забезпечення з точки зору сервісних послуг (ДСТУ ISO/IEC 18384-1, ДСТУ ISO/IEC 18384-2).
4.3.4.1. Перелік програмних засобів, що закупляються
До переліку програмних засобів Системи, що закупляються можуть входити операційні системи, програмне забезпечення віртуалізації та управління серверами, програмне забезпечення реалізації відеостіни, а також СПЗ, яке реалізовує автоматизацію визначених цим Технічним завданням функцій Системи.
4.3.4.2. Вимоги до незалежності програмних засобів від операційних систем, що використовуються
Програмні модулі (бібліотеки) СПЗ Системи, які входять до її складу не повинні:
- мати ділянок коду, що викликають появу рекурентних циклів або статичних витоків пам’яті;
- викликати системних помилок, що призводять до часткового або повного виходу з ладу прикладних програм або технічних засобів.
Елементи програмного коду, що здійснюють обробку даних за стандартними алгоритмами, мають бути скомпоновані у вигляді окремих бібліотек, окрім критичних до швидкості виконання ділянок коду.
СПЗ повинно дозволяти реалізовувати можливість розвитку чи модернізації Системи без зміни програмних модулів (бібліотек) за рахунок незалежності відображення даних на концептуальному, програмному та фізичному рівнях.
4.3.4.3. Вимоги до якості програмних засобів, а також до способів його забезпечення та контролю.
Якість СПЗ Системи має забезпечувати надійність обчислювального процесу з можливістю автоматичного діагностування збоїв, переривання різних видів тощо.
Якість функціональної та експлуатаційної надійності СПЗ забезпечуватися належними інформаційним, математичним має та лінгвістичним забезпеченнями.
4.3.5. Вимоги до технічного забезпечення
В Системі має бути забезпечено надійне функціонування всіх технічних засобів та унеможливлення несанкціонованого доступу до них.
Для Системи технічні засоби повинні постачатися у варіанті для монтажу у стійках (Rack Mount) для монтажу або серверних шафах також типу Rack Mount.
Для технічних засобів, які не призначені для монтажу в серверних шафах, мають бути передбачені полиці, які дозволяють їх монтаж у серверних шафах типу Rack Mount.
Технічні засоби, які застосовуються у Системі, мають враховувати не тільки нормальні умови експлуатації, а й імовірні порушення цих умов, можливі несправності, неправильне використання та зовнішні чинники, що впливають на експлуатацію, такі як температура, висота, забруднення, вологість, перенапруги в мережі живлення та перенапруги в мережах електронних комунікацій або в системі кабельного розподілу.
Розміри ізоляційних відстаней повинні враховувати можливі зменшення допусків під час виготовлення або там, де можливі деформації, що можуть виникнути в разі оброблення, ударів і вібрацій, імовірних зіткнень у процесі виробництва, транспортування або нормальної експлуатації.
Система має забезпечувати високу ступінь готовності з відсутністю єдиних точок відмови для критичних, з точки зору функціонування Системи, елементів.
В Системі має бути реалізована відмовостійкість за рахунок дублювання і резервування каналів (ліній) зв’язку, критичних для роботи Системи в цілому програмних, програмно-апаратних та апаратних засобів.
Технічні засоби Системи повинні мати можливість швидкого відновлення працездатності шляхом заміни елементів, що вийшли з ладу.
Технічні засоби Системи повинні мати необхідну кількість інтерфейсів для підключення резервних каналів (ліній) зв’язку.
Технічні засоби Системи повинні мати можливість збереження конфігура-ційних файлів, протоколювання внесених змін в конфігураційні файли, можливість швидкого повернення до попередньої версії конфігураційних файлів.
У разі виходу з ладу основного КЗА перемикання на запасний КЗА і зворотне перемикання після відновлення повинне здійснюватися в автоматичному режимі.
Для розгортання КЗА Системи Замовник надає інженерну інфраструктуру об’єктів з систему гарантованого електроживлення, яка забезпечує надійний захист від непередбачуваних збоїв з урахуванням індивідуальних особливостей об’єктів. Час автономної роботи Системи повинен бути не менше ніж 0,5 години.
Система повинна мати можливість подальшого розширення як кількісного (робочі місця, структурні підрозділи), так і якісного (кількість АСЦО та КПО, що підключаються). Розширення Системи не має призводити до суттєвих змін у раніше встановлених налаштуваннях обладнання.
З’єднання АРМ адміністраторів та користувачів ОЧС ПУСО ОДА Системи з КЗА будуть організовані засобами автоматизованих локальних обчислювальних мереж, які розгорнуті на об’єктах ПУСО.
4.3.6. Вимоги до метрологічного забезпечення
В Системі мають бути впроваджені функції моніторингу (контролю за станом) її технічних засобів та алгоритмічних процесів, які будуть забезпечувати визначення з потрібною точністю характеристик технічних засобів та параметрів алгоритмічних процесів.
Метрологічне забезпечення в Системі має охоплювати всі стадії життєвого циклу, починаючи з етапу введення даних в Систему:
- аналіз коректності введених даних;
- встановлення раціональної номенклатури вимірювальних величин та використання засобів вимірювання належної точності;
- здійснення періодичних перевірок працездатності технічних засобів та алгоритмічних процесів Системи щодо сигналів оповіщення (тестові сигнали оповіщення);
- постійний контроль черговими службами за станом технічних засобів та алгоритмічних процесів Системи.
4.3.7. Вимоги до організаційного забезпечення
Організаційне забезпечення в Системі визначається як сукупність методів та засобів, які регламентують взаємодію фахівців Замовника з її технічними засобами та СПЗ.
На етапі постачання та впровадження разом з технічними засобами та СПЗ Системи постачальник надає експлуатаційну документацію на кожен окремий виріб КЗА, а також інструкції користувачів СПЗ Системи за кожним профілем, інструкції по інсталяції програмних засобів.
Для підготовки фахівців Замовника постачальник або інтегратор проводять первинні інструктажі (навчання) з питань технічної експлуатації технічних засобів та СПЗ Системи.
4.3.8. Вимоги до методичного забезпечення
На етапі введення в експлуатацію та промислової експлуатації Системи Замовник організовує методичне забезпечення навчання та перевірку кваліфікації персоналу.
Для цього Замовник затверджує Типове положення з урахуванням специфіки сфери цивільного захисту та вимог нормативно-правових актів, розробляє і затверджує відповідні функціональні обов’язки працівників Замовника з питань забезпечення функціонування Системи, а також формує плани-графіки проведення інструктажів (навчання) та перевірки знань з питань забезпечення функціонування Системи, з якими мають бути ознайомлені працівники.
Первинні інструктажі (навчання) працівників УЦЗ ТГ здійснює за рахунок Замовника організація, яка займається постачанням технічних засобів та СПЗ Системи.
5. СКЛАД ТА ЗМІСТ РОБІТ ЗІ СТВОРЕННЯ МАСЦО
Роботи із будівництва Системи мають розділятися на чотири етапи:
1. проектні роботи;
2. виконання монтажних робіт;
3. пусконалагоджувальні роботи;
4. проведення дослідної експлуатації Системи.
6. ПОРЯДОК КОНТРОЛЮ ТА ПРИЙМАННЯ МАСЦО
Заходи щодо планування, оцінки та контролю виконання робіт з будів-ництва Системи повинні виконуватися відповідно до ДСТУ ISO/IEC/IEEE 16326 та ДСТУ ISO/IEC/IEEE 24748-4.
6.1. Планування будівництва Системи
План виконання робіт з будівництва Системи готується Розробником проекту та погоджується із Замовником.
6.2. Оцінка та контроль виконаних робіт будівництва Системи.
Контроль за виконанням робіт здійснюється Замовником та Технічним наглядом.
Приймання Системи здійснюється комісією Замовника, до якої можуть бути залучені представники організацій, які проводили поставку, монтаж та налагодження як окремих елементів Системи так і Системи в цілому.
Виконані етапи роботи з будівництва Системи приймаються Замовником, який призначає комісію.
Підсумковим документом роботи комісії є Акт приймання виконаної роботи, що затверджується Замовником.
Попередні випробування та дослідна експлуатація здійснюються на об’єктах автоматизації, що визначені Замовником. Порядок організації проведення випробувань та дослідної експлуатації визначається окремо.
За результатами приймання етапів роботи, у разі необхідності, Виконавець складає План-графік заходів по усуненню недоліків та рекомендації, які затверджуються Замовником.
7. ВИМОГИ ДО ЗМІСТУ РОБІТ З ПІДГОТОВКИ ОБ’ЄКТІВ АВТОМАТИЗАЦІЇ СИСТЕМИ ДО ВВЕДЕННЯ В ЕКСПЛУАТАЦІЮ
7.1. Перелік технічних й організаційних заходів
Для створення умов функціонування об’єкта автоматизації, має бути проведений комплекс технічних і організаційних заходів, а саме:
- підготовка приміщень для розміщення Системи;
- заходи щодо організаційного забезпечення роботи Системи;
- первинне налаштування Системи;
- первинне наповнення Системи інформацією;
- контроль і випробування Системи;
- передача Виконавцем Замовнику всіх системних логінів і паролів;
- заходи щодо інструктажу персоналу.
7.2. Підготовка приміщень для розміщення Системи
В термін до початку проведення пусконалагоджувальних робіт Замовник здійснює підготовку відповідних приміщень для розміщення Системи відповідно до вимог Виконавця.
7.3. Організаційне забезпечення роботи Системи
Замовником мають бути визначені посадові особи, відповідальні за такі функції:
- обробку інформації в Системі;
- адміністрування Системи;
- забезпечення безпеки інформації Системи;
- управління роботою персоналу з обслуговування Системи.
Замовником має бути проведений комплекс організаційних заходів щодо забезпечення роботи Системи.
Для підтримки функціонування Системи в цілому рекомендується створення необхідних структурних підрозділів відповідно до вимог, викладених у проектній документації.
Виконавець повинен надати Замовнику Програму інструктажу персоналу і План дослідної експлуатації Системи.
Зміни в організаційній структурі підрозділів, складі робочих місць та посадових інструкціях персоналу, який бере участь у дослідній експлуатації Системи, мають бути розроблені Замовником відповідно до робочої документації на Систему та затвердженої Програми дослідної експлуатації в термін до початку дослідної експлуатації.
Силами Замовника в термін до початку проведення пусконалагоджувальних робіт мають бути вирішені організаційні питання забезпечення доступності інформаційних джерел зовнішніх організацій, перелік яких визначається в процесі технічного проектування Системи.
Силами Замовника в термін до початку дослідної експлуатації мають бути видані і затверджені регламентні, директивні та розпорядчі документи, що встановлюють порядок взаємодії підрозділів Замовника при роботі Системи.
7.4. Первинне налаштування Системи
Замовник надає Виконавцю сервери та технічні засоби Системи для встановлення і налаштування операційних систем, СКБД та СПЗ згідно з вимогами Техноробочого проекту.
Виконавець здійснює встановлення базового програмного забезпечення (операційних систем, СКБД тощо) та СПЗ.
7.5. Первинне наповнення Системи інформацією
На основі наданих Замовником інформаційних матеріалів Виконавець готує інформаційне наповнення Системи в обсязі, достатньому для того, щоб Замовник міг самостійно продовжити наповнення Системи.
Подальше наповнення Системи інформацією здійснюється силами Замовника.
7.6. Передача Системи в експлуатацію
В рамках передачі Системи в промислову експлуатацію організація, яка здійснює постачання технічних засобів та СПЗ Системи, повинна надати комплект експлуатаційної документації, що включає в себе:
- настанову з процедури початкового налаштування Системи (первинна процедура налаштування системи здійснюється силами Виконавця і повинна повністю відповідати настанові, тобто бути відтворюваною по крокам, які прописані в настанові);
- настанову з початкового наповнення Системи інформацією (первинна процедура наповнення Системи інформацією виконується силами Виконавця і повинна повністю відповідати настанові, тобто бути відтворюваною по крокам, які прописані в настанові; даний посібник може бути об’єднано з попереднім в один документ);
- настанову адміністратора безпеки (в цьому посібнику мають бути описані всі основні процедури адміністрування параметрів кібербезпеки Системи та реєстрації користувачів, АСЦО та КПО, а також параметрів підключення до СОІ);
- настанову системного адміністратора (в цьому посібнику мають бути описані всі основні процедури адміністрування Системи з посиланнями на оригінальні системні настанови, що поставляються компанією- розробником СПЗ);
- настанову користувача (в цьому посібнику мають бути описані всі основні процедури роботи в Системі);
- опис складу, призначення і паролів всіх системних логінів, зареєстрованих в Системі до моменту передачі її Замовнику. Після приймання та перевірки працездатності всіх системних логінів, відповідальні співробітники Замовника повинні змінити паролі всіх логінів.
Інші документи, що надаються Замовнику при передачі Системи, наведені в розділі 8 цього Технічного завдання.
Приймання Системи в дослідну експлуатацію здійснюється на підставі демонстрації заявлених функцій Системи за узгодженою програмою і методикою випробувань.
Приймання Системи в дослідну експлуатацію супроводжується підписанням Протоколу приймання і оформленням Акта введення Системи в дослідну експлуатацію.
Замовник повинен забезпечити проведення дослідної експлуатації Системи на реальному обсязі даних.
В процесі дослідної експлуатації Замовник повинен дотримуватися умов проведення дослідної експлуатації, зазначених в Акті введення Системи в дослідну експлуатацію, вести журнал зауважень та пропозицій (форма і регламент роботи розробляється Замовником). Виконавцем мають бути розділені зауваження до заявлених функцій Системи від інших зауважень і пропозицій.
Зауваження до заявлених функцій Системи, виявлені на етапі дослідної експлуатації, мають бути усунені Виконавцем в узгоджені із Замовником терміни.
Після усунення Виконавцем зауважень до заявлених функцій Системи має бути підготовлений Акт про завершення дослідної експлуатації.
7.7. Вимоги до інструктажу персоналу
7.7.1. Процес інструктажу користувачів
Рішення про проведення інструктажу та вибір типу інструктажу (інструктаж всіх користувачів в повному обсязі, інструктаж частини користувачів в дистанційному режимі, інструктаж в режимі консультацій, тощо) має бути прийняте до початку процесу тестування Системи. У ці ж терміни має бути прийняте рішення про процес інструктажу адміністраторів Системи.
Відповідальними за ухвалення даного рішення є керівники проекту від організації, яка здійснює постачання технічних засобів і СПЗ Системи, та Замовника.
Інструктаж користувачів та адміністраторів проводиться організацією, яка здійснює постачання технічних засобів і СПЗ Системи.
Передбачається наступна організація процесу інструктажу:
- в ході будівництва Системи створюється документація користувача та адміністратора Системи. Крім того, створюється комплект матеріалів для проведення інструктажу (презентації);
- одночасно з будівництвом Системи відокремлюється група користувачів, що формується з підрозділу, в якому відбувається впровадження Системи, виділяється як мінімум один ключовий користувач;
- ключові користувачі повинні володіти необхідними навичками для швидкого засвоєння принципів роботи з Системою і надання необхідної підтримки іншим користувачам Системи.
Інструктаж проводиться для всіх потенційних користувачів Системи.
Час навчання користувачів – близько 0,5 дня. З метою оптимізації витрат робочого часу інструктаж проводиться по групах.
7.7.2. Процес інструктажу адміністраторів
Процес інструктажу адміністраторів Системи проводиться окремо від процесу інструктажу користувачів в навчальному центрі Замовника.
Терміни інструктажу, а також кількість учнів і програми їх інструктажу
узгоджуються Замовником та Виконавцем.
8. ВИМОГИ ДО ДОКУМЕНТАЦІЇ
8.1. Загальні положення
Зміни до затвердженого Технічного завдання та іншої документації Системи, необхідність внесення яких виявлено в процесі виконання робіт, оформлюються окремим доповненням до них, яке погоджується у порядку погодження Технічного завдання та іншої документації Системи.
Доповнення до цього Технічного завдання та іншої документації Системи, складається з вступної частини та розділів (підрозділів), до яких вносяться зміни. У вступній частині зазначається причина випуску доповнення. У розділах (підрозділах), до яких вносяться зміни, наводяться їх номери та зміст змін, а також номери та зміст нових пунктів та/ч и таких, що скасовуються.
8.2. Перелік документів
Вся документація, що розробляється в рамках будівництва Системи, оформлюється українською мовою та затверджується в друкованому вигляді із наданням копій в електронному вигляді.
Перелік документів, що має бути розроблений в процесі впровадження Системи:
1) Техноробочий проект на будівництво Системи, у складі:
- загальносистемні рішення;
- рішення з технічного забезпечення;
- рішення з інформаційного забезпечення;
- рішення з програмного забезпечення
- вихідні дані на постачання основних технічних засобів та СПЗ;
- кошторисна документація
- робоча документація;
2) експлуатаційна документація, у складі:
- настанова з інсталяції програмного забезпечення;
- настанова з адміністрування параметрів безпеки Системи;
- настанова з адміністрування параметрів функціонування Системи;
- настанова користувачів відповідно до визначених профілів (ролей).
3) програма-методики приймальних випробувань.
Наведений перелік та вміст не є вичерпним, на етапі технічного проектування Виконавець має скласти уточнений Перелік проектної документації.
За своїм складом та змістом розроблена документація повинна відповідати вимогам законодавства України, національним стандартам, відповідним нормативним документам Замовника.
Вся документація відносно проектних рішень, що надається Розробником Замовнику під час проектування є предметом процесу узгодження. Замовник надає свої вимоги, рекомендації та пропозиції на вміст, точність та форму кожного документу, що є пріоритетом.
Звітна документація повинна передаватися Замовнику в паперовому та електронному вигляді (на жорстких дисках) українською мовою. Допоміжна документація (що не вказана як безпосередній результат проектних робіт) надається тільки в електронному вигляді.
8.3. Вимоги до стандартів
Проектна, програмна та експлуатаційна документація повинна розроблятися відповідно до вимог державних стандартів .
Керуючий справами виконавчого
комітету селищної ради Ярослав ШМОКАЛЮК