План соціально-економічного та культурного розвитку Гусятинської об'єднаної територіальної громади на 2020-2021 рік

Дата: 06.07.2020 11:12
Кількість переглядів: 1595

 

УКРАЇНА

ПЛАН

соціально-економічного та культурного розвитку

Гусятинської об’єднаної територіальної громади на 2020 -2021 рік

ГУСЯТИН 2019

Вступ

 Програма розроблена на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»; Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»;  Закону України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України» від 23.03.2000 року № 1602-ІІІ; постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2003 року № 621 «Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету»; Постанови КМУ «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2018-2020 роки» від 31 травня 2017 року № 411; Наказу Мінрегіону України «Про затвердження методичних рекомендацій щодо формування і реалізації прогнозних та програмних документів соціально-економічного розвитку об'єднаної територіальної громади» від 30 березня 2016 року № 75.

В основі проекту Програми враховані ключові положення, визначені Стратегією розвитку Тернопільської області на період до 2020 року (затверджена рішенням Тернопільської обласної ради від 04.01.2016 № 28) та Планом заходів з реалізації у 2018-2020 роках Стратегії розвитку Тернопільської області на період до 2020 року (затверджений рішенням Тернопільської обласної ради від 02.08.2017 № 694).

Мета Плану - вироблення та втілення єдиної політики розвитку Гусятинської об’єднаної територіальної громади у 2020-2021 році в контексті єдиної політики розвитку Гусятинського району та Тернопільської області, що вимагатиме реалізації пріоритетів у соціальній та економічних сферах із запровадженням чіткої взаємодії з усіма гілками влади.

Основною метою Плану є створення умов для повноцінного функціонування об’єднаної громади.

Гусятинську ОТГ створена 15 липня 2015 року рішенням Гусятинської селищної ради «Про добровільне об’єднання територіальних громад » № 1659. До складу громади входить 4 населені пункти – селище міського типу Гусятин (на сьогодні являється районним центром) та три села: Суходіл, Боднарівка, Вільхівчик.

На заході межує з Васильковецькою об’єднаною територіальною громадою. На півдні, землі Сидорівської сільської ради, а на півночі – Личківської. Населений пункт розташований в південно - східній частині Тернопільської області.

Територія громади зосереджується навколо її центру – селища Гусятин. Зі східного боку територія ОТГ на всій своїй довжині обмежується річкою Збруч, яка одночасно є межею Тернопільської області і Хмельницької області. Розташування селища Гусятин по центру території громади є вигідним з точки зору територіальної інтеграції, організації руху громадського транспорту та мобільності жителів.

 

Назва населеного пункту

Площа

Відстань до центру ОТГ (кілометри доріг)

  1.  

Адміністративний центр отг – Гусятинська селищна рада об'єднаної територіальної громади Гусятинського району Тернопільської області

 

35 км²

 

Х

  1.  

Село Вільхівчик

2,337 км²

5 км

  1.  

Село Суходіл

1,967 км².

5 км

  1.  

Село Боднарівка

0,900 км²

6,8 км

Фото без опису

 

1.  Демографічна ситуація

 

Ринок праці

 

 

РАЗОМ по всій ОТГ

Адміністративний центр ОТГ

 

Населення

 

1

 

Разом

8384

7166

2

Чоловіків

3758

3039

3

Жінок

4626

4127

Віковий розподіл

4

0 – 18

1347

1056

5

19 – 35

2630

2378

6

35 – 50

2264

1541

7

51 і вище

2143

2191

Економічні фактори

8

Рівень міграції (%)

7%

9%

9

Рівень бідності (%)

80%

80%

Уразливі групи

10

ВПО/Біженці

24

24

Інваліди

Діти – 35

Дорослі - 348

Діти –  32

Дорослі - 293

Пенсіонери

2088

1739

Ветерани

162

119

Етнічні групи

11

Українці

92%

92%

Інші – росіяни

Поляки

Білоруси

інші

3%

3%

1%

1%

3%

3%

1%

1%

 

Підприємства що розташовані на території громади

 

                Гусятин є адміністравтивно-господарським центром Гусятинської ОТГ і одночасно  адміністративно-господарським центром Гусятинського району Тернопільської області, курортом Тернопільської області.

         Структура його господарського комплексу є типовою як для центру адміністративного району з домінуючою агропромисловою спеціалізацією.

         У виробничому секторі домінуюче положення займає обробна промисловість. Найбільшим промисловим підприємством є Гусятинський механічний завод. Крім того працює три приватні меблеві підприємства, три підприємства по розливу мінеральної води.

         Мале підприємництво як самостійний і незамінний елемент ринкової економіки істотно впливає на  структурну перебудову в економіці громади, зокрема, робить певний внесок у збільшення загальних обсягів виробництва, роздрібного товарообігу, сприяє економії використання всіх ресурсів, створює сприятливе середовище для розвитку конкуренції, забезпечує стимули до інноваційних процесів та високоефективної праці, організовує нові робочі місця, сприяє формуванню середнього класу суспільства.

         У малому підприємництві громади працює 756 особи.

         Структура малих підприємств за видами економічної діяльності (як за числом малих підприємств так і за чисельністю працівників малих підприємств) характеризується переважанням невиробничого сектору (сфери обслуговування) над виробничим сектором.

         Розвиток господарського комплексу був пов’язаний із розвитком курорту, але оскільки на сьогоднішній день санаторії “Збруч“ та “Медобори” не працюють даний розвиток призупинено.

На території Гусятинської ОТГ -392 фізичних осіб підприємців.

Кількість фізичних осіб підприємців  порівняно з 2017 роком  зменшилось на 12%.

На території Гусятинської громади діють такі підприємства:

Сільськогосподарські підприємства:

- Приватне агропромислове підприємство “Галиняк”

- ТОВ “ВІЛЬХІВЧИЦЬКЕ”

- Приватне агропромислове підприємство “ЗЕМЛЯ”

- ТОВ “ВІЛЬХІВЧИК”

-  Приватне агропромислове підприємство “УСПІХ”

- Фермерське господарство “ПИЛИПІВ”

- Приватне підприємство “АГЕНСТВО РОЗВИТКУ АГРОБІЗНЕСУ ТЕРНОПІЛЬЩИНИ”

- Приватне агропромислове підприємство “АРКАДІЯ”

- Фермерське господарство “ВАСЬКЕВИЧ”

- ТОВ “ДІЗЕЛЬ”

Фермерське господарство “АРКАДІЯ НОВА”

МЕБЛЕВІ ФАБРИКИ:

- ПП “ Комфорт ”

- ПП “ШИК”

- ПП “ЕЛЕГАНТ”

Підприємства з обробки металу:

 ТзОВ “Олбрізсервіс”

 ТОВ “ Гусятинський механічний завод

 ТзДВ “Ретрос”

Підприємства з виробництва та розподілу електроенергії:

 - ПП “СІЛЬЕНЕРГО”

- ГУСЯТИНСЬКИЙ РЕМ

- ВАТ”Тернопільобленерго”

 

Інші підприємства:

- ПАТ по газопостачанню та газифікації “ГУСЯТИНГАЗ”

- ТОВ “ГУСЯТИНСЬКИЙ АГРОПОСТАЧ”

- ТОВ “НОВОЗБРУЧАНСЬКІ ВОДИ”

- Товариство з додатковою відповідальністю “РЕТРОС”

- ТОВ “Батіг”

 

 

 

 

СПОЖИВЧИЙ РИНОК:

Торгівля

Магазини: 145

  • Продуктові – 34
  • Промислові – 87
  • Інші – 24

-    Побутові  підприємства, майстерні – 26

 -   Підприємства  громадського  харчування -9

  -   Готелі -3

 

ЖИТЛОВИЙ ФОНД

 

Житловий фонд Гусятинської ОТГ складається з  1765 садибних будинків та 54 багатоквартирних будинків на 1372 квартир. Середній розмір однієї квартири в багатоквартирному житловому будинку складає 62 м.кв. загальної площі , середній розмір садибного будинку - 95 м.кв. загальної площі. Структура  житлового фонду смт. Гусятин характеризується незначним переважанням  багатоквартирного житлового фонду  над садибним. Середня житлова забезпеченість  по смт. Гусятин  складає 22,5 м.кв. загальної площі  на людину: 22,1 м.кв.  загальної площі на людину в багатоквартирній забудові  і  23,0 м.кв. загальної площі на людину у садибній забудові. В селах громади Вільхівчик, Суходіл, Боднарівка  в основному садибна забудова.

          Житловий фонд  повністю електрифікований , в основному газифікований. 85% смт. Гусятин забезпечено централізованим водопостачанням  та телефонним зв’язком. Водовідведенням повністю охоплена багатоквартирна  житлова забудова.

         В селах Вільхівчик , Суходіл проведено роботи по реконструкції водогонів , що дасть змогу забезпечити мешканців питною водою  через централізоване водопостачання.

 

                       Стан розвитку інфраструктури

Транспортна

Автомобільний транспорт займає одну з провідних ролей як у внутрішніх, так і в зовнішніх зв’язках громади. На території громади діють транспортні маршрути, як обласного, так і районного значення. Сполучення з обласним центром та іншими районними центрами здійснюється приватними перевізниками. В адміністративному  центрі громади - Гусятині, розміщена автостанція. В громаді налагоджені внутрішньо-пасажирські перевезення між населеними пунктами громади та іншими селами Гусятинського району.

У цілому по громаді мережа доріг загального користування забезпечує транспортне сполучення між населеними пунктами. Всі населені пункти забезпечені під’їздами з твердим покриттям. Транспортне сполучення забезпечує доступність до районних та обласних центрів.

Протяжність автодоріг в межах Гусятинської селищної ОТГ – 56,120 км:

- в тому числі з твердим покриттям –  35 км.;

Стан доріг станом на 01.01.2018 року – 86 % потребують капітального ремонту.

 

В смт. :

З 1 вересня 2017 року відновлено курсування приміського пасажирського поїзда Тернопіль - Гусятин.

Гусятин розташований на автошляху Т 2002. Автошляхом Т 2011 сполучений з автошляхом М19 (E85).

 

                                          Енергопостачання та комунальні послуги

 

Систему енергопостачання в Гусятинській ОТГ представляє Гусятинський РЕМ “Тернопільобленерго”- компанія, що здійснює передачу та постачання електроенергії електромережами споживачам Тернопільської  області в т.ч. і Гусятинській ОТГ.

Систему газопостачання в Гусятинській  ОТГ представляє ПАТ «Тернопільгаз» - компанія, що здійснює передачу та постачання  природного газу споживачам  Тернопільської області в т.ч. і Гусятинській ОТГ , газофіковано 98%.

Послуги з водопостачання та водовідведення надаються в Гусятинській ОТГ КП «Водоканал - сервіс». Підприємство обслуговує 2229 абонентів.      Більше 55% водопровідних мережі  в смт. Гусятин перебуває в аварійному стані. Необхідний капітальний ремонт мереж. Водопровідна мережа в с. Суходіл, Вільхівчик здана в експлуатацію в 2018 році. Очисні споруди є в наявності, але працюють не задовільно. На сьогоднішній день проведена  реконструкції однієї лінії очисних споруд за кошти селищної ради. Тарифи на послуги з водопостачання та водовідведення затверджуються виконавчим комітетом селищної ради. Очисні споруди знаходяться на балансі КП «Водоканал — сервіс».

 

Засоби масової інформації

 

Вісник Надзбруччя— громадсько-політична газета Гусятинщини, тижневик. Реєстраційний номер ТР 306. Виходить з 8 березня 1945 року.

Фото без опису

 

Послуги Інтернету надають:

ПАТ «Укртелеком»

«Інтертелеком»

«БіттерНет»

«Мегалайн»

Інтернет – спільноти:

Гусятинська селищна рада ОТГ - https://hsr.gov.ua/

Гусятинська ОТГ (соціальна мережа Facebook.com) -

https://www.facebook.com/HusiatynRada/

 

Екологія

 

Гусятин знаходиться на Подільському плато, основу якого становить Волино-Подільська височина, що має хвилясту поверхню. Абсолютна висота над рівнем моря — 300–400 метрів. Біля Гусятина у північно-східному напрямку проходить товтровий кряж, або, як його називають, гори Медобори — унікальна геолого-ботанічна пам'ятка природи державного значення.

На північно-західній околиці смт. Гусятин по вул. Січинського  розташоване сміттєзвалище для  вивезення та знешкодження твердих побутових відходів. Санітарно- захисна зона  витримана. На сміттєзвалище розроблений Паспорт місця видалення відходів (від 2013 року) . Була проведена реконструкція даного об’єкту. Розрахунковий термін експлуатації об’єкта до 2043 року.

 

 

Освіта

 

Одним з пріоритетів Гусятинської селищної ради ОТГ є забезпечення конституційних гарантій доступності та рівності прав громадян на отримання якісної освіти, підвищення рівня охоплення дітей дошкільною освітою, оновлення та удосконалення змісту, форми і методів організації навчально - виховного процесу в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах, сприяння інноваційному розвитку освітнього середовища, збереження та вдосконалення мережі дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів відповідно до потреб територіальної громади, забезпечення належного рівня їх поточного утримання та функціонування, сприяння збереженню здоров’я дітей, забезпечення раціональним, якісним та безпечним харчуванням, впровадження нових технологій з розвитку освіти

Працюють заклади освіти:

Загальноосвітня школа  1-111 cт. смт Гусятин. Навчається 711 учнів. Працює 101 особf.           Директор: Демкура О. В., тел.: 2-14-12

Загальноосвітня школа 1-11 ст.  с. Вільхівчик. Навчається 45 учнів. Працює 19 осіб.

Директор: Войтюк В. С., тел.: 65-2-12.

Загальноосвітня школа  1-11 ст. с. Суходіл. Навчається 41 учень. Працює 18 осіб.

Директор: Шведак О. П., тел.: 65-3-30.

 Заклади дошкільної освіти

           ЗДО смт Гусятин, 288 дитини, працює 64 особи.

Директор: Макар О. М., тел.: 2-10-61, 2-19-49.

ЗДО  с. Вільхівчик, 10 дітей, працює 4 особи.

Директор: Півнюк Г.В.

Заклади позашкільної освіти

          Гусятинська дитячо-юнацька спортивна школа (ДЮСШ), 329 учнів.

Директор:Троян І.М.,працює 21 особа

Гусятинський центр дитячої та юнацької творчості,340 дітей.

Директор Чубей Л.П., працює 17 осіб.  .

 

Культура

 

Культурно-освітню роботу в Гусятинській об’єднаній територіальній громаді здійснюють п’ять закладів культури: комунальний заклад “Гусятинський центр культури і дозвілля”, два сільських клуби, музична школа, краєзнавчий музей .

Комунальний заклад “ Гусятинський центр культури і дозвілля”, працює 12 осіб.

Т.в.о. директора Мазур О.І., тел.2-17-19

Клубні установи:

с. Вільхівчик, працює 2 осіб.

Завідуюча: Скопецька К.І., тел.: 6-52-23.

с. Суходіл, працює 2 осіб.

Завідуючий: Герчак І. М., тел.: 6-53-67.

 

Комунальний заклад “ Гусятинська музична школа”, працює 22 осіб.

Директор Дубінська Г.Л., тел. 2-13-47

Комунальний заклад “Гусятинський краєзнавчий музей”, працює 4 осіб.

Директор Гофман О.В.

Бібліотечне обслуговування:

відділ бібліотечної роботи комунального закладу “ Гусятинський центр культури і дозвілля”; Завідувач Рога О.В., працює 5 осіб.

бібліотека с. Вільхівчик;

бібліотека с. Суходіл.

Робота закладів культури спрямована на:

  • збереження і розвиток української національної культури;
  • активізація діяльності закладів культури;
  • естетичне виховання дітей та молоді, надання  їм початкової мистецької освіти;
  • збереження існуючої мережі закладів культури;
  • посилення  ролі  закладів культури в проектах національно-культурного відродження;
  • збереження та популяризації  національного  і культурного надбання;
  • пошук та розвиток талантів;
  • задоволення культурних потреб різновікових категорій жителів громади;
  • створення умов для розвитку професійного, музичного, театрального, хореографічного, образотворчого, декоративно-ужиткового мистецтва і самодіяльної творчості, кіно і фотомистецтва, народної творчості, культурного дозвілля населення;
  • сприяння  формуванню репертуару мистецьких колективів,  комплектуванню та оновленню фондів музеїв, бібліотек, організації виставок, придбанню та розповсюдженню  кращих зразків  національного кіномистецтва, тощо. 

Закладами культури організовуються та проводяться свята, фестивалі, вуличні розважальні  та пізнавальні акції, конкурси, дискотеки,танцювальні вечори,інші заходи, пов’язані  з відзначенням знаменитих та пам’ятних дат, популяризацією  культурних та історичних надбань Гусятинщини зокрема та України загалом.

 

Соціальне забезпечення

 

Соціальне забезпечення - одна з головних функцій держави, яка здійснюється завжди і за будь-яких умов на користь непрацездатних і хворих людей, пенсіонерів, безробітних, малозабезпечених. За останні роки, незважаючи на зусилля влади щодо поліпшення соціально-економічної ситуації та підвищення матеріального рівня життя населення, збільшується кількість громадян, які потребують соціального захисту. Соціальний захист пенсіонерів та інвалідів з боку держави полягає у наданні грошової допомоги, засобів пересування, протезування, у встановленні опіки або стороннього догляду.

На сьогоднішній день соціальну інфраструктуру Гусятинської ОТГ представляють:

Управління соціального захисту населення РДА;

Гусятинський районний центр  зайнятості;

Гусятинське об’єднане управління пенсійного фонду України в Тернопільській області;

Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Гусятинського району;

Гусятинський районний центр соціальних служб для дітей  та молоді

 

 

Фінансово-бюджетна ситуація в ОТГ

Цілями діяльності  Гусятинської селищної ради у податково-бюджетній сфері є підвищення ефективності фінансово-бюджетної діяльності, забезпечення стабільного функціонування бюджетної системи в умовах фінансово-економічної кризи шляхом зміцнення та збільшення дохідної частини бюджету, підвищення ефективності, оптимізації раціонального використання бюджетних коштів.

Фінансово-бюджетна діяльність - це основний інструмент регулювання та стимулювання економічних і соціальних процесів в громаді, що реалізується за рахунок бюджетних ресурсів, власних коштів підприємств, установ та організацій ,  коштів інвесторів.

 

         Виконання селищного бюджету в умовах чинного бюджетного законодавства у 2019 році спрямовано на забезпечення стабілізації надходжень податків і зборів, створення умов для розвитку економіки та соціального захисту громадян.

Дохідна частина селищного бюджету у  2019 році   розроблена на основі реформованого бюджетного та податкового законодавства, відповідно норм Бюджетного та Податкового кодексів України, враховано основні завдання бюджетної політики:

- підвищення рівня заінтересованості органів місцевого самоврядування у збільшенні обсягу надходжень до місцевих бюджетів; та дотримання режиму жорсткого контролю за використанням бюджетних коштів;

- створення умов для сталого розвитку територій, вирішення стратегічних регіональних завдань, підвищення їх конкурентоспроможності.

  Станом  на  01.11.2019  року до загального  фонду  селищного бюджету    надійшло 33758,0 тис. грн. власних  доходів, що до уточненого плану  на  2019 рік (40837,3 тис. грн.) складає 82,7 %.

 

Станом на 01.11.2019 року  надійшло всього 32 189,4 тис. грн. податкових надходжень (95,3% власних надходжень), що становлять 101,8 % до уточненого плану по доходах на відповідний період (31 614,6 тис. грн.)

Головним джерелом власних надходжень селищного  бюджету є  податок та збір на доходи фізичних осіб ( 58,4% власних надходжень). Станом на 01.11.2019 року  надійшло 20985,2  тис. грн.,  що  складає  106,5  відсотки  до уточненого плану по доходах на відповідний  період (19 710,0 тис. грн.).

Вагомим джерелом – 17,5% - є  єдиний  податок.  Надходження   єдиного  податку  в  цілому станом  на  01.10.2019 р.  склали  5926,8 тис. грн.,  або 107,0 % до уточненого плану 5 537,3 тис. грн.

 

Станом на 01.10.2019  року до селищного бюджету надійшло 1 586,7 тис. грн. неподаткових надходжень (4,6 % власних надходжень), що становить 93,5 % до уточненого плану 1 677,3 тис. грн. на даний період.

Крім  власних доходів,  з  державного  бюджету  отримано  субвенцію на формування інфраструктури в сумі  480,7 тис. грн., субвенцію на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій в сумі 1000,0 тис. грн., освітню  субвенцію  в сумі 11 954,1 тис. грн. та медичну  субвенцію  в сумі 5 542,0 тис. грн.

 

Головними напрямами щодо бюджету у 2020-2021  році визначено:

- забезпечити виконання дохідної частини бюджету;
- цільове, раціональне та економне витрачання бюджетних коштів; 
- забезпечити своєчасну та в належних розмірах сплату фізичними та юридичними особами податків, зборів та обов'язкових платежів до бюджету об’єднаної територіальної громади;

- підвищення ефективності використання бюджетних коштів на вирішення першочергових заходів у житлово-комунальній та соціальній сферах;
- забезпечення першочергових розрахунків бюджетної сфери та соціально захищених видатків;

- забезпечення своєчасних та повних розрахунків об’єктів бюджетної сфери об’єднаної територіальної громади за спожиті енергоресурси;

- посилення попереднього та поточного контролю за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів, вжиття дієвих заходів щодо попередження порушень та вчасного усунення виявлених порушень. 
 

Заходи Плану фінансуються за рахунок коштів бюджету Гусятинської селищної ради (ОТГ), субвенцій з державного, обласного чи районного бюджету, коштів підприємств та інвесторів, інших джерел що не суперечать законодавству.

 

Таблиця 1

Аналіз  SWOT для економічної сфери

Сильні сторони

Слабкі сторони

  1. Курортні та лікувальні традиції Гусятина, а також лікарня, яка спеціалізується на лікуванні водою із місцевих джерел із документально підтвердженими ресурсами лікувальних вод.
  2. Наявність великих, документально підтверджених ресурсів мінеральних вод із рідкісними лікувальними властивостями.
  3. Розвинута промисловість - велика кількість малих і середніх фірм з меблевої галузі, виробництва мінеральної води, діюче велике підприємство металообробки та компресорно-розподільча станція газопроводу
  4. Розвинута торгівельна мережа та велика кількість підприємств харчової галузі.
  5. Багате історичне минуле та мультикультуралізм, оригінальні історично-архітектурні ресурси Гусятина (синагога, церква святого Онуфрія, костел Різдва Пресвятої Діви Марії і монастир бернардинців, руїни замку, тощо). Цікаве урбаністичне планування старого центру Гусятина зі збереженими будинками-пам’ятками архітектури.
  6. Діяльність Гусятинського краєзнавчого музею, який вважається одним із кращих музеїв такого типу в Україні.
  7. Залізнична доступність Гусятинa.

 

  1. Значна відстань до найважливіших економічних центрів Тернопільської області, сусідніх областей, найважливіших транспортних шляхів.           
  2. Погана транспортна інфраструктура
  3. Низька купівельна спроможність жителів громади, що випливає з високого рівня безробіття, низьких заробітків та відсутності привабливих робочих місць.         
  4. Занепад діяльності санаторіїв, які не є власністю громади та водолікарні та медичної інфраструктури, яка дозволяла би використовувати лікувальні води із місцевих джерел.           
  5. Невеликий ареал земельних ділянок, які можна було б перетворити на інвестиційні майданчики.
  6. Поява нових соціально-економічних проблем, пов’язаних із еміграцією
  7. Низький рівень внутрішніх і закордонних інвестицій на території громади.       
  8. Недостатність туристичної та відпочинкової інфраструктури – готелів, закладів громадського харчування, тощо.
  9. Відсутність комерційного використання і деградація так званих «ставків» – старого русла Збруча у центральній частині Гусятина (понад 20 га).
  10. Невеликий природний приріст і сальдо міграції – демографічна стагнація і старіння суспільства.
  11. Поганий стан місцевих доріг (особливо на сільських територіях).
  12. Відсутність технічної документації для більшості будинків та інфраструктури, які входять до складу комунального майна.
  13. Вузька та низька професійна кваліфікація частини жителів (переважно старших осіб), а також багато пробілів у вміннях, які вимагаються на сучасному ринку праці.

Можливості

Загрози

  1. Продовження реформи децентралізації та інших реформ в Україні.
  2. Збільшення фінансової та організаційної допомоги з боку держави та закордонних програм у сфері децентралізації і регіонального розвитку.
  3. Зростання зацікавленості Україною з боку закордонних інвесторів з огляду на низьку собівартість виробництва та щоразу кращу кваліфікацію працівників.
  4. Зростання дисципліни сплати податків на території об’єднаних громад.
  5. Розвиток підприємницьких навиків серед молоді, популяризація ведення власного бізнесу (фірм), використання нових методів та інструментів навчання підприємництву у школах (стимуляційні ігри, стажування, практика, програми співпраці із роботодавцями тощо).
  6. Завершення збройного конфлікту на сході України.
  7. Співпраця самоврядування і приватного капіталу у сфері господарського використання туристичного потенціалу громади (санаторії, лікувальні води, природні переваги, мультикультуралізм і пам’ятки, тощо).
  8. Підвищення зацікавленості (оздоровчим) санаторним, культурним, краєзнавчим, спеціалізованим туризмом та сільським зеленим  туризмом (агротуризмом) серед жителів України та Європи.
  9. Велика кількість недобудованих будинків на території громади, які можливо використати для розвиткових проектів (туризм, господарська діяльність, тощо).
  10. Розвиток нових послуг і продуктів, пов’язаних із рекреацією, фізичною активністю, лікувальними послугами, сільським зеленим туризмом, тощо.
  11. Функціонування на території Гусятинської громади коледжу Тернопільського національного технічного університету – можливість дальшого навчання на місці за спеціальностями, які користуються попитом на ринку роботи.
  1. Високий рівень «тіньової» економіки та корупції в Україні.

 

  1. Домінування в процесі регіонального розвитку вирішення соціальних завдань, а вже потім економічних.
  2. Збройний конфлікт на сході України.
  3. Раптові соціально-економічні зміни шляхом пристосування місцевих економік до вільноринкових умов – неготовність частини місцевих громад до таких процесів.
  4. Демографічний спад в Україні та одночасна активізація процесу еміграції в умовах безвізу та розгортання програм працевлаштування українців в ЄС, особливо молодих і висококваліфікованих осіб.
  5. Зростаюча конкуренція у сфері курортної (оздоровчої) та лікувальної пропозиції з боку сусіднього Сатанова.

 

 

Таблиця 2

Аналіз  SWOT для соціальної сфери

 

Сильні сторони

Слабкі сторони

  1. Повна газифікація території громади.
  2. Велика кількість державних та самоврядних установ (бюджетна сфера), які виступають важливим роботодавцем у всьому регіоні.
  3. Важливі адміністративні функції смт. Гусятин як центру районної адміністрації і надання публічних послуг (освітніх, медичних, культурних тощо).
  4. Сильна інтеграційна роль смт. Гусятин та його функцій серед жителів громади.
  5. Добре забезпечення послугами дошкільних закладів на території громади.
  6. Функціонування на території Гусятинської громади коледжу Тернопільського національного технічного університету – можливість дальшого навчання на місці за спеціальностями, які користуються попитом на ринку роботи.
  7. Активність представників молодого покоління, активно діючі неурядові організації, у тому числі Агентство місцевого розвитку Гусятинщини, яке готує та реалізує проекти для розвитку громади у співпраці з органами державної влади, бізнесом та місцевою громадою.
  8. Значний ступінь інтеграції громади завдяки тому, що є один домінуючий центр (Гусятин) та кілька населених пунктів історично пов’язаних із центром громади, добре транспортне сполучення із центром громади.
  9. Мирне проживання представників багатьох релігій, культур і світоглядів – активне громадське життя при парафіях у громаді.
  10. Працьовитість жителів та вміння впоратися зі складною ситуацією.
  11. Усвідомлення населенням користі від об’єднання - – більший бюджет, можливість реалізації потрібних інвестиційних проектів та прийняття рішень про них на місці.
  1. Незадовільний технічний стан будівель закладів освіти, медицини, культури та їх матеріально-технічне забезпечення.
  2. Невеликий природний приріст і сальдо міграції – демографічна стагнація і старіння суспільства.
  3. Поганий стан місцевих доріг (особливо на сільських територіях).
  4. Пасивність більшості жителів громади (позиція очікування), щодо участі в управлінні громадою, слабка обізнаність з новими можливостями.
  5. Незадовільний рівень комп’ютеризації громади – мало відкритих пунктів доступу до Інтернету.
  6. Недостатня кількість місць організованого громадського простору на території громади, які б сприяли суспільній інтеграції.

 

Можливості

Загрози

  1. Продовження реформи децентралізації та інших реформ в Україні.
  2. Просімейна політика громади – популяризація та підтримка сім’ї, а завдяки цьому – інтеграція місцевої громади.
  3. Підвищення соціального потенціалу громади шляхом приєднання інших сільських населених пунктів.
  4. Зацікавлення здоровим харчуванням, мода на здоровий стиль життя, зростання краєзнавчих поїздок.

 

  1. Демографічний спад в Україні та одночасна активізація процесу еміграції в умовах безвізу та розгортання програм працевлаштування українців в ЄС, особливо молодих і висококваліфікованих осіб.
  2. Відсутність у жителів усвідомлення, що децентралізації – довготривалий процес, ефекти якого будуть помітні через певний період часу.
  3. Ліквідація у недалекому майбутньому районних структур у Гусятині, а отже, значне зменшення робочих місць у бюджетній сфері та зменшення можливостей надання публічних послуг.
  4. Громадське незадоволення процесами оптимізації мережі об’єктів громадського користування, які надають соціальні послуги.
  5. Запровадження госпітальних округів в результаті реформи охорони здоров’я та зменшення статусу лікарні в Гусятинi.

 

Соціальне забезпечення

 

Соціальне забезпечення - одна з головних функцій держави, яка здійснюється завжди і за будь-яких умов на користь непрацездатних і хворих людей, пенсіонерів, безробітних, малозабезпечених. За останні роки, незважаючи на зусилля влади щодо поліпшення соціально-економічної ситуації та підвищення матеріального рівня життя населення, збільшується кількість громадян, які потребують соціального захисту. Соціальний захист пенсіонерів та інвалідів з боку держави полягає у наданні грошової допомоги, засобів пересування, протезування, у встановленні опіки або стороннього догляду.

На сьогоднішній день соціальну інфраструктуру Гусятинської ОТГ представляють:

Управління соціального захисту населення РДА;

Гусятинський районний центр  зайнятості;

Теребовлянське об’єднане управління пенсійного фонду України  Тернопільській області;

Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Гусятинського району;

Гусятинський районний центр соціальних служб для дітей  та молоді.

 

3. Цілі та пріоритети розвитку об’єднаної територіальної громади

 

На підставі аналізу SWOT – у Гусятинській ОТГ був проведений на першій майстерні робочої групи. З урахуванням головної мети планування розвитку територіальної громади сформовані пріоритетні напрямки розвитку, які можливо здійснити при умові:

Стратегічна ціль 1

Економічно розвинена територія із конкурентноспроможним малим і середнім бізнесом, привабливою лікувально-відпочинковою зоною та екологічно чистим сільським господарством.

Індикатори впливу

Обсяги фактичних доходів місцевого бюджету на душу населення.

 

Операційна ціль

Індикатори результату

Операційна ціль 1.1: Створення умов підтримки інвесторів, малого і середнього бізнесу, с/г виробників.

 -  Підготовлені умови для всестороннього розвитку ОТГ до 2025 року

 -  Створено умови та здійснена їх промоція для покращення інвестиційного та економічного потенціалу території ОТГ

 -  Збільшено % потенційних інвесторів, що зверталися з пропозиціями

 -  Сформовано сприятливе середовище для збільшення кількості підприємців в сфері виробництва, переробки і збуту с/г продукції та активізації їх діяльності

 -  Кількість осіб, що скористалися послугами новоствореного бізнес - центру на рік

Операційна ціль 1.2: Відновлення санаторно-курортних функцій на базі наявних природних і технічних ресурсів

 - % збільшення кількості осіб, що скористалися послугами бальнеологічної лікарні (БЛГ) в поточному році по відношенню до показників минулого року

 -  Бюджет БЛГ демонструє прибутковість

 -  Створені умови для розвитку санаторно-лікувальних послуг на базі БЛГ

 - Розроблені умови для розвитку курортополісу «Гусятин»

 -  % збільшення кількості користувачів лікувальних та медичних послуг в поточному році по відношенню до показників минулого року

Операційна ціль 1.3: Розробка туристичної пропозиції Гусятина, яка базується на природних і культурних ресурсах

 -  % збільшення кількості користувачів відпочинкової зони в поточному році по відношенню до показників минулого року

 - Запуск туристичних шляхів на території ОТГ

 - % збільшення кількості туристів в поточному році по відношенню до показників минулого року

 - Створено умови для включення у соціальне та економічне життя громади об’єктів-пам’яток історії та архітектури

 - Створено умови для запуску туристичних шляхів на території селища Гусятина

 -  % збільшення кількості туристів в поточному році по відношенню до показників минулого року

Операційна ціль 1.4: Розвиток комунікаційно-транспортних інфраструктури і послуг

 - Наявність реалістичної програми модернізації і ремонту місцевих доріг з терміном дії до 2025 року

 - Обсяг (%) відремонтованого дорожнього полотна по відношенню до загального обсягу дорожнього полотна на території громади

 - Наявність програми «Безпека руху» з терміном дії до 2025 року

 - Модернізовано інфраструктуру освітлення доріг та вулиць, тротуарів та зупинок громадського транспорту на території громади

 - Наявна ефективна система руху громадського транспорту на території громади

Чисельність населення, зайнятого у всіх сферах економіки.

• Зростання зацікавленості об’єднаною громадою як місцем для ведення бізнесу.

• Збільшення дохідної частини бюджету громади за рахунок власних джерел та закріплених загальнодержавних податків, зборів та інших обов’язкових платежів.

• Зростання середньої місячної заробітної.

• Збільшення кількості туристів та користувачів санаторно - лікувальних послуг на базі БЛГ.

• Загальний обсяг інвестицій в розвиток комунально – транспортної інфраструктури.

• Підвищення безпеки руху та зменшення кількості нещасних випадків на дорогах та вулицях населених пунктів громади.

 

Стратегічна ціль 2

 

Громада, яка сприяє самореалізації  усіх соціальних груп та кожної особистості зокрема.

 

Індикатори впливу

 

Обсяги фактичних видатків місцевого бюджету на душу населення Покращення рівня знань учнівської молоді, зокрема в сфері профільної освіти Зростання середньої тривалості життя мешканців Сформована цілісна система надання культурницьких послуг в ОТГ Зростання серед мешканців гордості за власну громаду Створена ефективна система управління ОТГ.

 

 

Операційна ціль

Індикатори результату

Операційна ціль 2.1: Розвиток інтелектуального капіталу громади

- % співвідношення результатів ЗНО учнів до результатів ЗНО попереднього року

- Налагоджена система позашкільних та позакласних заходів з особливою увагою до навчання ключових компетенцій

- % співвідношення кількості дітей, що беруть участь у заходах Програми «Обдаровані діти» у поточному році до попереднього року

- Забезпечено умови для розвитку підприємництва молоді, у тому числі серед учнів шкіл та навчальних закладів

 Сформована цілісна система надання культурницьких послуг в ОТГ

- Налагоджена система ефективного фандрейзингу для освітньої та культурної сфери

Операційна ціль 2.2: Інтеграція і залучення різних соціальних груп населення до активного громадського життя та культурного дозвілля

- Сформована система громадської участі для надання соціальних послуг в ОТГ

- Створено умови для розвитку спорту в Гусятинській ОТГ

- Налагоджено систему інтеграції всіх мешканців населених пунктів ОТГ

- Забезпечено умови просування активності й участі у суспільному житті

Операційна ціль 2.3: Покращення медичних послуг мешканцям громади

- Кількість (%) договорів пацієнтів з лікарями первинної ланки

- Кількість (%) мешканців сусідніх ОТГ, які отримали доступ до медичних послуг медичних закладів вторинного рівня

- Зменшення часу (%) доступності до медичних послуг мешканців ОТГ

Операційна ціль 2.4: Підвищення кваліфікації працівників органів місцевого самоврядування

- Створено систему обслуговування інвестицій ОТГ

- Створена ефективна система якісного обслуговування мешканців ОТГ

- Створена ефективна система управління ОТГ

- Кількість фахівців, що пройшли навчання

- Апробовано модель(і) оптимізації інфраструктури будинків громадського користування на сільських територіях ОТГ

 

Стратегічна ціль 3

 

Екологічно безпечна територія, комфортна для проживання мешканців і відвідувачів

 

Індикатори впливу

 

Скорочення впливу на екологічну ситуацію в громаді техногенних факторів.

Зменшення рівня забрудненості навколишнього середовища в громаді.

Збільшення частки енергії, отриманої з відновлювальних джерел у загальному енергетичному балансі громади.

Збільшення привабливості об’єднаної громади як місця проживання.

 

 

Операційна ціль

Індикатори результату

Операційна ціль 3.1: Реорганізація системи управління відходами на території громади.

 - Створені умови для зміни розташування полігону ТПВ на територї Гусятинської ОТГ

 - Поступова мінімізація забруднення екології території ОТГ від твердих побутових відходів;

 - Рівень задоволення мешканців від наявності нового полігону ТПВ та системи поводження з відходами

 - Поступова мінімізація забруднення екології території ОТГ від існуючого полігону ТПВ

 - Створені умови для побудови сортувальної лінії

 - Кількість (%) мешканців, що скористались послугами роздільного збору сміття за рік по відношенню до загальної кількості населення ОТГ

 -Кількість випадків несанкціонованого поводження із сміттям серед мешканців

Операційна ціль 3.2: Реконструкція очисної системи із застосуванням інноваційних технологій та побудова ефективної системи водопостачання

 - Підготовлені умови для розвитку системи водопостачання та водовідведення і очистки до 2025 року Гусятинської ОТГ
 - Кількість (%) населення смт. Гусятина, що скористаються послугам, реконструйованих очисних споруд, каналізаційної мережі, модернізованої насосної станції, систем водовідведення та водопостачання, відремонтованих та новозбудованих джерел водопостачання, модернізованої станції II підйому смт. Гусятина

Операційна ціль 3.3: Облаштування зелених зон, які сприяють суспільній інтеграції та роз’яснювальна робота серед населення щодо забезпечення охорони навколишнього середовища

 - Підготовлені умови для розвитку приязних зелених територій на території громади до 2025 року Гусятинської ОТГ

 - Позитивна оцінка розвитку

 - рекреаційних громадських місць на території громади мешканцям та гостями

 - Кількість зафіксованих порушень екологічного стану на території ОТГ працівниками Адміністрації ОТГ

 - % зменшення випадків забруднення довкілля

Операційна ціль 3.4: Збільшення частки енергії, отриманої з відновлювальних джерел у загальному енергетичному балансі громади.

 - Підготовлені умови для розвитку використання альтернативних джерел енергії на території ОТГ

 - % зменшення енерговитрат в поточному році по відношенню до минулорічних показникі

4. Основні завдання та механізми реалізації плану

 

Важливим етапом реалізації Плану соціально-економічного розвитку є моніторинг її виконання з метою:

- критичного аналізу рівня досягнення запланованих результатів;

- виявлення причин відхилень досягнення запланованих цілей, невиконання окремих заходів за окремими пріоритетними напрямками розвитку громади;

- розроблення робочого пакету рекомендацій задля коригування реалізації Плану;

- аналізу і передбаченню впливу змін зовнішнього середовища на реалізацію Плану;

- аналізу змін у територіальній громаді і прогнозування їх впливу на реалізацію Плану соціально-економічного та культурного розвитку;

- коригування подальших дій.

Основні показники та окремі заходи програми можуть коригуватися з урахуванням соціально-економічної ситуації в громаді з відповідним погодженням у встановленому порядку з депутатським корпусом.

 

Механізм реалізації заходів та контроль за виконанням Плану передбачає:

- постійний моніторинг виконання основних показників та заходів;

- розгляд питання про хід виконання програми  – на сесіях Гусятинської селищної ради щороку;

- підготовку розпорядчих документів селищної ради з питань її виконання;

- відповідальність виконавців, що беруть участь у реалізації заходів.

 

5. Моніторинг та оцінка результативності реалізації плану

План соціально – економічного розвитку Гусятинської громади на 2020-2021 рік складається з низки конкретних заходів, спрямованих на досягнення цілей, визначених пріоритетами, і в кінцевому рахунку – визначеного бачення розвитку громади.

Заходи надалі повинні бути перетворені у програми й проекти, однак це лише передумова реалізації Плану соціально – економічного розвитку громади . Успіх на цьому шляху багато в чому залежить від управління проектами і в цілому – управління реалізацією Плану соціально – економічного розвитку громади.

Постійний моніторинг й адаптація Плану до умов, що змінюються.

Процес моніторингу включає збір даних щодо ефективності і якості реалізації Плану в порівнянні з очікуваними результатами. Ці дані мають бути включені у щорічний звіт про реалізацію Плану . Звіт повинен бути підготовлений як базовий планувальний документ до визначення програм і бюджету на наступний рік.

Координацію діяльності виконавців програми здійснює заступник селищного голови  з питань інвестиційної діяльності, реалізації проектів економічного і  соціального розвитку громади, Анкудінов Р.В. та виконавчий комітет Гусятинської селищної ради. За підсумками кожного року протягом 2018-2020 років звітують про хід виконання та ефективність реалізації заходів програми на сесії Гусятинської селищної ради.

Моніторинг проводиться за підсумками року. Результати моніторингу оприлюднюються на офіційному сайті Гусятинської селищної ради. Звіт про реалізацію плану заслуховується на сесії Гусятинської селищної ради щоквартально. Контроль за реалізацію плану покладається на Гусятинської селищної раду.

 

Основні показники соціально-економічного розвитку Гусятинської селищної ради

 

 

Найменування показника

Одиниця виміру

Значення показника у

2018 році

Значення показника у 2019 році

Звітний рік у відсотках до попереднього року

I

Демографічна ситуація

 

 

 

 

 

1

Чисельність постійного населення

осіб

8285

8195

99,3

2

Чисельність постійного населення віком 16 – 59 років

осіб

4819

4791

99,7

3

Кількість дітей віком до 16 років

осіб

1105

935

100,2

4

Демографічне навантаження на 1000 осіб працездатного віку

%

0,77

0,77

-

5

Природний приріст (скорочення) населення

осіб

4

4

-

6

Загальний коефіцієнт вибуття сільського населення (на 1000 осіб наявного сільського населення)

проміле

0,005

0,005

-

7

Внутрішня міграція населення в межах населених пунктів об'єднаної територіальної громади

осіб

-

-

-

II

Економічна ефективність

 

 

 

 

8

Обсяг капітальних інвестицій на 1 особу

грн.

1097,0

836,9

76,3

 

У тому числі за рахунок коштів державного бюджету

грн.

207,3

338,0

163,0

 

У тому числі за рахунок коштів обласного бюджету

грн.

-

-

-

 

у тому числі за рахунок коштів бюджету об'єднаної територіальної громади

грн.

889,7

498,9

56,1

9

Кількість підприємств малого та середнього бізнесу на 1000 осіб наявного населення

одиниць

5

5

-

10

Кількість кооперативів на 1000 осіб наявного населення

одиниць

0,12

0,12

-

 

у тому числі:

 

 

 

 

 

обслуговуючих сільськогосподарських

 

 

 

 

 

виробничих сільськогосподарських

 

 

 

 

 

споживчих

 

0,12

0,12

-

11

Протяжність побудованих у звітному році доріг з твердим покриттям місцевого значення

км

-

-

-

12

Кількість проектів регіонального розвитку, що реалізуються на території об'єднаної громади у тому числі за рахунок:

одиниць

16

17

-

коштів державного фонду регіонального розвитку

 

-

-

-

коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад

 

1

1

68,5

інших джерел

 

1

4

 

13

Обсяг фінансування проектів регіонального розвитку, що реалізуються на території об'єднаної громади

тис.грн.

5318,2

5689,5

107

за рахунок державного бюджету

тис.грн.

1517,7

2839,5

187,11

за рахунок місцевого бюджету

 

-3800,5

2850,0

75,0

за рахунок інших джерел

%

-

-

               -

III

Фінансова самодостатність

 

 

 

 

14

Доходи загального фонду бюджету об'єднаної територіальної громади (без трансфертів) на 1 особу

грн.

4449,1

4929,1

110,8

15

Капітальні видатки бюджету об'єднаної територіальної громади (без трансфертів) на 1 особу

грн.

883,4

886,7

100,4

16

Частка базової дотації в доходах загального фонду бюджету об'єднаної територіальної громади (без урахування субвенцій)

%

0,25

0,88

352

17

Частка видатків бюджету розвитку в загальному обсязі видатків об'єднаної територіальної громади (без урахування власних надходжень бюджетних установ)

%

11,6

10,2

87,9

18

Обсяг надходжень до бюджету об'єднаної територіальної громади від сплати податку на доходи фізичних осіб на 1 особу

грн.

2708,8

2988,1

110,3

19

Обсяг надходжень до бюджету об'єднаної територіальної громади від плати за землю на 1 особу

грн.

315,3

356,3

113

20

Обсяг надходжень до бюджету об'єднаної територіальної громади від сплати єдиного податку на 1 особу

грн.

727,4

820,0

112,7

21

Обсяг надходжень до бюджету об'єднаної територіальної громади від сплати акцизного податку на 1 особу

грн.

367,4

431,9

117,6

22

Обсяг надходжень до бюджету об'єднаної територіальної громади від сплати податку на нерухоме майно на 1 особу

грн.

106,5

119,2

111.9

IV

Якість та доступність публічних послуг

 

 

 

 

23

Частка домогосподарств, що мають доступ до фіксованої широкосмугової мережі Інтернет, у загальній кількості домогосподарств об'єднаної територіальної громади

%

63

65

103

24

Забезпеченість населення лікарями загальної практики – сімейними лікарями на 1000 осіб наявного населення на кінець року

осіб

 

 

 

25

Середня наповнюваність групи дошкільного навчального закладу об'єднаної територіальної громади

осіб

22

23

99

26

Частка дітей дошкільного віку охоплена дошкільними навчальними закладами, у загальній кількості дітей дошкільного віку

%

86

87

98,8

27

Середня наповнюваність класів загальноосвітньої школи об'єднаної територіальної громади

осіб

20

22

90

28

Частка дітей, для яких організовано підвезення до місця навчання і додому, у загальній кількості учнів, які того потребують

%

100

100

100

29

Частка дітей, охоплених позашкільною освітою, у загальній кількості дітей шкільного віку

%

51

53

96,2

30

Частка випускників загальноосвітніх навчальних закладів, які отримали за результатами зовнішнього незалежного оцінювання з іноземної мови 160 балів і вище, у загальній кількості учнів, що проходили тестування з іноземної мови

%

82

55,5

67,6

31

Частка випускників загальноосвітніх навчальних закладів, які отримали за результатами зовнішнього незалежного оцінювання з української мови 160 балів і вище, у загальній кількості учнів, що проходили тестування з української мови

%

30

79,9

37,5

32

Частка випускників загальноосвітніх навчальних закладів, які отримали за результатами зовнішнього незалежного оцінювання з математики 160 балів і вище, у загальній кількості учнів, що проходили тестування з математики

%

87,5

100

87,5

V

Створення комфортних умов для життя

 

 

 

 

33

Частка домогосподарств, забезпечених централізованим водопостачанням, у загальній кількості домогосподарств об'єднаної територіальної громади

%

66,8

68,9

103

34

Частка домогосподарств, забезпечених централізованим водовідведенням, у загальній кількості домогосподарств об'єднаної територіальної громади

%

49,2

49,3

100,2

35

Частка домогосподарств, які уклали кредитні договори в рамках механізмів підтримки заходів з енергоефективності в житловому секторі за рахунок коштів державного бюджету (у тому числі із співфінансуванням з місцевих бюджетів), у загальній кількості домогосподарств об'єднаної територіальної громади

%

0,84

-

-

36

Частка населених пунктів, у яких впроваджено роздільне збирання твердих побутових відходів, у загальній кількості населених пунктів об'єднаної територіальної громади

%

31,2

38,3

122

37

Частка населених пунктів, які уклали договори з обслуговуючими організаціями на вивезення твердих побутових відходів, у загальній кількості населених пунктів об'єднаної територіальної громади

%

31,2

38,3

 

 

Програма

Додаток


« повернутися до розділу «Діючі регуляторні акти»

Код для вставки на сайт

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь